Nova diana terapèutica per tractar el càncer d'endometri avançat

Comproven que una mutació genètica el podria fer més sensible a un inhibidor

Patologia Oncologica
Grup de Patologia Oncològica / Foto: IRBLleida
Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV) han identificat una potencial diana terapèutica per al tractament del càncer d'endometri en estadis avançats. Es tracta d'una mutació genètica que provoca la pèrdua d'expressió de la proteïna ARID1A. La sobre-expressió d'una altra proteïna, la HDAC6, fa que els tumors siguin més agressius, però alhora més sensibles a un inhibidor específic que es podria utilitzar com a possibilitat terapèutica per aquelles pacients que ja no tenen cap altre tractament efectiu. Els resultats de la recerca els han publicat a la revista Molecular Oncology.

Aquest estudi sobre carcinomes endometrials, que afecten la capa de cèl·lules que recobreix internament l'úter, l'han realitzat amb models in vitro i in vivo, com ara línies cel·lulars tumorals, cultius primaris en 3D i models de ratolí metastàtics o modificats genèticament. Així han comprovat que "la inhibició de la proteïna HDAC6 és una estratègia terapèutica potencial per a les pacients que pateixen càncer d'endometri amb la mutació ARID1A diagnosticat en estadis avançats". Això obre la porta a tractaments personalitzats, de segona línia, més eficaços per a aquestes dones.

El càncer d'endometri és un dels més freqüents en l'àmbit ginecològic i representa el sisè més comú en les dones de països industrialitzats. Habitualment, quan es detecta en fases inicials, té tractament curatiu. Malauradament, però, entre el 15-20% dels casos són diagnosticats en estats avançats de la malaltia, quan les cèl·lules tumorals fan metàstasi cap a la cavitat abdominal. En aquests casos, per desgracia, el pronòstic per a la pacient no és tan favorable.

La recerca de la UdL, l'IRBLleida i l'HAV posa de relleu la importància de la proteïna ARID1A en la disseminació de les cèl·lules tumorals del càncer d'endometri, i per tant, "poden contribuir a determinar l'actitud i el tractament a seguir de les pacients amb carcinoma en estadis avançats i que presentin mutacions en aquest gen", explica la professora de la UdL i investigadora principal del grup de Patologia oncològica de l'IRBLleida, Núria Eritja. A més a més, "la idea és que, tot aquest coneixement pugui contribuir a generar noves eines per al bloqueig del procés d'invasió i metàstasi en el càncer d'endometri però també per altres tipus de tumors", afegeix.

L'estudi, liderat per Eritja i pel catedràtic d'Anatomia Patològica de la UdL i cap de servei d'Anatomia Patològica de l'HUAV Xavier Matias-Guiu, ha estat possible gràcies a l'Institut de Salut Carlos III (ISCIII) i el Centre d'Investigació Biomèdica en Càncer en Xarxa (CIBERONC) a través dels projectes PI20/00502, CP19/00025 i CB16/12/00231 (Cofinançats per el Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) “una forma de hacer Europa” i FSE “Invirtiendo en tu futuro”).

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article ARID1A-deficient cells require HDAC6 for progression of endometrial carcinoma