Noves tecnologies a la gestió forestal per incrementar la producció de bolets

Fins a un 18%, afirma una recerca de les universitats de Lleida, Maryland i el CTFC

bolets Sergio de Miguel
L'estudi s'ha fet en una àrea de pins / FOTO: Sergio de Miguel

La tecnologia de cartografia forestal d'alta resolució, basada en dispositius làser LiDAR, pot incrementar fins a un 18% la producció de bolets, avaluant la capacitat dels boscos pel que fa als serveis ecosistèmics fusters i no fusters. Així ho afirma una recerca de la Universitat de Lleida (UdL), el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) i la Universitat de Maryland (Estats Units) que acaba de publicar la revista Science of The Total Environment.

L'estudi s'ha desenvolupat en una àrea de 1.059 hectàrees de boscos muntanyosos del Sistema Ibèric, a Castella i Lleó, en una zona forestal amb importants valors culturals i econòmics vinculats als bolets. Utilitzant l'exploració làser aerotransportada (ALS) - que fa un escaneig amb polsos de llum- i la programació matemàtica, els investigadors han avaluat diferents alternatives silvícoles per als ecosistemes forestals dominats pels pins. Així, han plantejat una planificació optimitzada a 5 anys vista, per maximitzar els guanys de la producció de bolets tenint en compte les limitacions espacials, financeres i operatives.

Els investigadors han demostrat els beneficis potencials d'una planificació forestal que combini models predictius, optimització espacial i informació de teledetecció basada en tecnologia LiDAR. Han integrat els models de producció de bolets en la planificació forestal optimitzada i "el resultat és un increment important, en comparació amb les condicions actuals dels boscos", afirmen.

"La producció de bolets pot augmentar fins a un 18% sobre les condicions actuals si es tracta tota la zona", assegura l'investigador de Universitat de Maryland, Adrián Pascual. "El model utilitzat integra criteris per optimitzar la selecció de rodals o zones d'actuació pels tractaments silvícoles, per maximitzar el benefici en termes de producció conjunta de bolets i de fusta", afegeix professor de la UdL i investigador del CTFC, Sergio de Miguel.

L'avaluació del potencial de producció proporciona informació valuosa per a la presa de decisions en la planificació i la gestió forestals. "En aquest cas parlem de bolets, però la tecnologia aplicada permet fer valoracions del subministrament d'altres serveis ecosistèmics no fusters", afirma de Miguel.

TEXT: Comunicació CTFC / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Evaluation of mushroom production potential by combining spatial optimization and LiDAR-based forest mapping data