Premi Pániker per a una graduada en Treball Social de la UdL

Accèssit per a un TFG de Medicina sobre els dilemes ètics de la pràctica de l'eutanàsia

premipaniker
D'esquerra a dreta: Morera, Yuguero, Vilella, Canut, Casanovas i Pérez / Foto: Facultat de Medicina UdL
Coneixement i actituds respecte al Document de Voluntats Anticipades (DVA) al centre residencial Sanitas Mayores Ilerda és el títol del treball final de grau (TFG) guardonat amb el premi Salvador Pániker que convoca l'Associació Dret a Morir Dignament (DMD) per a titulats de la Universitat de Lleida (UdL). El guardó, dotat amb 500 euros, és per a Núria Gallart, graduada en Treball Social per la UdL. Per primer cop, també s'ha concedit un accèssit dotat amb 100 euros, que ha estat per al TFG Dilemes ètics de la pràctica de l'eutanàsia, de la graduada en Medicina Judith Vilella.

A la cinquena edició del premi Pàniker s'han presentat una desena de treballs. El TFG de Gallart, amb la professora Teresa Torres com a tutora, posa en relleu el desconeixement del document de voluntats anticipades per part dels professionals i residents del centre analitzat, tot i tenir una actitud positiva. "Els dos col·lectius expressen la necessitat de formació i informació en aquest àmbit i creuen que el DVA és un aspecte determinant en la gestió del dret a morir dignament", explica la premiada.

L'acte de lliurament a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social no s'ha pogut celebrar encara. Mentre, l'accèssit s'ha entregat a la Facultat de Medicina amb la premiada; el seu tutor, el professor Oriol Yuguero; la degana, Anna Casanovas;  la coordinadora del grau de Medicina, Rosa Pérez; i la presidenta de la DMD a Lleida, Concepció Canut. El TFG de Vilella ha analitzat el projecte de llei del govern central presentat el passat estiu. La conclusió és que no vulnera cap dels principis bioètics: beneficència, no maleficència, autonomia i justícia.

El premi Salvador Pániker és fruit d'un conveni signat al setembre de 2015 entre la UdL i l'Associació Dret a Morir Dignament, amb l'objectiu de potenciar la recerca sobre aquesta temàtica i sensibilitzar la població. La primera edició, corresponent al 2016, la va guanyar una graduada d'Educació Social. La segona va guardonar un TFG de la Facultat de Dret, Economia i Turisme; la tercera, una graduada de Psicologia; i la de 2019, una graduada en Infermeria al campus Igualada-UdL.