Plantes de tabac amb pigments de safrà

Recerca de la UdL i la UCLM que obre la porta a l'explotació comercial d'aquests pigments

Nicotiana_tabaco_azafran
Planta Nicotiana / Foto: UCLM
Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat de Castella-la Manxa (UCLM) han aconseguit que plantes de tabac sintetitzin i acumulin crocines, els carotenoides responsables del color del safrà, que tenen propietats terapèutiques. Són pigments solubles amb una presència extremadament limitada a la natura que poden utilitzar-se als sectors farmacèutic i cosmètic. Els resultats de la recerca els han publicat a la revista Frontiers in  Plant Science.

Mitjançant l'ús d'eines de biotecnologia l'equip ha modificat plantes de Nicotiana tabacum i Nicotiana glauca perquè produeixin crocines, uns compostos d'interès biomèdic a causa de les seues propietats analgèsiques i sedants, protecció neurològica i activitats anticancerígenes. "Els assajos clínics indiquen que les crocines tenen un efecte positiu en el tractament de la depressió i la demència", afirmen els autors de l'article. A més,  són "poderosos neutralitzadors de radicals lliures, la qual cosa s'associa amb l'àmplia gamma dels seus beneficis per a la salut", afegeixen.

Les investigadores i els investigadors van seleccionar la planta de tabac com a plataforma de producció de crocines, a causa de la seua alta versatilitat metabòlica i a la seua alta producció de biomassa.  "És una de la biofàbriques més prometedores per a la producció sostenible de metabòlits d'alt valor", asseguren. En els assajos, han aconseguit acumulacions de crocines de gairebé 400 ug/g (micogram per gram) de pes sec en Nicotiana glauca.

"Els nostres resultats demostren que la producció d'apocarotenoides de safrà és factible en espècies de Nicotiana dissenyades i estableixen una base per al desenvolupament d'estratègies que poden conduir finalment a l'explotació comercial d'aquests valuosos pigments per a múltiples aplicacions, principalment en la indústria farmacèutica", asseguren.