Premi Josep Lladonosa per a una professora de la UdL

Per un treball sobre l'Estudi General al segle XIV

PremiJosepLladonosaUdL2015
El lliurament ha tingut lloc aquest diumenge a Alguaire Foto: F.G.

La professora associada de la Universitat de Lleida (UdL) Roser Gort Riera ha estat la guanyadora del 26è Premi Josep Lladonosa i Pujol d'història local dels Països Catalans amb un treball titulat L'Estudi General de Lleida al segle XIV. El guardó, impulsat per l'Ajuntament d'Alguaire, compta amb el suport de la UdL, la Generalitat, la Diputació de Lleida, la Paeria i el Consell Comarcal del Segrià. Està dotat amb 4.000 euros i la publicació de l'obra històrica.

Gort ha explicat que l'objectiu del treball "era conèixer les actuacions estudi-ciutat, estudiants-veïns, els seus vincles, els seus afers en la vida diària dels lleidatans, i la seua evolució al llarg del segle XIV". L'estudi també aprofundeix "en les conseqüències econòmiques i socials de la instauració de la institució d'alta cultura més important de la cristiandat occidental i ens ajuda a prendre consciència del repte que significà per un municipi com el de Lleida tirar endavant una empresa cultural d'aquesta magnitud". De fet, Gort aborda la dificultat de les finances que tenia la institució aleshores.

Llicenciada en Geografia i Història per la UdL i Postgrau en Gestió Cultural UdL-Ajuntament, Roser Gort va iniciar la seua activitat professional en l'Oficina Acadèmica de la Fundació del 700 Aniversari de la UdL. Un cop acabada la commemoració fou contractada pel Departament de Difusió Exterior de l'Obra Social "la Caixa" a Barcelona, com a supervisora d'exposicions itinerants.

Després de treballar com a tècnic de cultura a l'Auditori Municipal Enric Granados, ha estat comissària i documentalista de diverses exposicions, treballant també puntualment com a tècnic de la Universitat d'Estiu de la UdL.  Autora de nombroses publicacions sobre història de Lleida, així com sobre exposicions i museus, actualment és professora associada de  la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la UdL  i està portant a terme la primera edició del curs de formació contínua ICE-UdL sobre l'Estudi General de Lleida.

L'anterior edició del Premi Josep Lladonosa i Pujol d'història local dels Països Catalans també la va guanyar un professor associat de la UdL, Jordi Soldevila, de la FEPTS, amb el treball Aigua, burgesia i capitalisme. Mollerussa, la construcción d'una ciutat (1874-1936)