Premi Salvador Pániker per un treball de fi de grau sobre l'eutanàsia

Mercè Pla és graduada en Educació Social i alumna del màster en Psicopedagogia

PremiSalvadorPanikerUdL2016
La guanyadora del premi, Mercè Pla.

Eutanàsia: mort digna, suïcidi o homicidi, és el títol del treball de fi de grau (TFG) guardonat amb el I Premi Salvador Pániker que convoca l'Associació Dret a Morir Dignament (DMD) a Lleida. La seua autora, Mercè Pla i Gallego, és graduada en Educació Social per la Universitat de Lleida i actualment compagina la seua feina al Centre Joan de Déu Terres de Lleida amb el màster de Psicopedagogia que està cursant a la UdL.

La convocatòria d'aquest premi és fruit d'un conveni signat al setembre de 2015 entre la DMD i la Universitat i respon a l'objectiu de potenciar la reflexió i la recerca sobre aquesta temàtica, per sensibilitzar la població, segons la coordinadora de DMD Lleida, Concepció Canut. La guanyadora rebrà 150 euros, el llibre que commemora els 30 anys de l'associació i la gratuïtat durant dos anys de la quota de soci, que inclou assessorament mèdic i jurídic.

L'acte de lliurament del guardó tindrà lloc demà, 21 d'octubre, a les 18.30h, a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social i inclou una conferència del filòsof, Ramon Camats, sobre la mort digna. També es presentarà la convocatòria de la segona edició del Premi Salvador Pániker. Els TFG podran presentar-se fins al 30 de juny de 2017.

Pel que fa a aquesta primera edició, s'han presentat sis treballs d'alumnat de les facultats d'Educació, Psciologia i Treball Social, Infermeria i Fisioteràpia, i Dret, Economia i Turisme de la UdL. El jurat, presidit per Canut, ha valorat molt positivament les aportacions que fa el TFG guanyador sobre el tema de la mort i la la llibertat de l'ésser humà per escollir racionalment el seu destí personal.

Eutanàsia: mort digna, suïcidi o homicidi vol mostrar, segons la seua autora, els conceptes de mort digna, dignitat i eutanàsia des d'una perspectiva filosòfica i antropològica. A més del marc teòric, que inclou consideracions des del punt de vista religiós, legal, mèdic i bioètic, Merce Pla, presenta els resultats d'una enquesta realitzada a 120 persones d'entre 18 a més de 61 anys al voltant de l'eutanàsia, el dret a morir dignament, els tractaments de suport vital, els tractaments pal·liatius o el document de voluntats anticipades. Aquest mostreig posa de manifest que el 71% de les persones enquestades estan a favor de l'eutanàsia i que un 74% consideren que s'hauria de legalitzar.

Pel que fa al document de voluntats anticipades el coneixen una mica més de la meitat dels enquestats (63%). Segons dades del Departament de Salut, durant l’any 2015, es van registrar 6.966 documents de voluntats anticipades (testaments vitals) al Registre de voluntats anticipades de la Generalitat de Catalunya, creat al juny 2002. D'aquests, un 3,76% van ser registrats per persones residents a la demarcació de Lleida, un 8,70% a Tarragona, un 9,28% a Girona, un 77,95% a Barcelona i un 0,30% a la resta de l'Estat.