Premien un treball de batxillerat sobre un pa d'ordi cotutoritzat a l'ETSEA

Un altre estudi desenvolupat a l'Escola va rebre el Premi de recerca jove de la Generalitat

PremiUB-FerranAdria
D'esquerra a dreta: Ferran Adrià, Joan Elías (rector UB), Marian Moralejo, Sara Minguet i Xavier Lloberas FOTO: ETSEA-UdL
L'ordi a taula, un treball de recerca de batxillerat de Sara Minguet Castelló, actualment alumna de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL), ha estat guardonat amb el Premi Universitat de Barcelona (UB)-Ferran Adrià-Gallina Blanca. L'estudi de Minguet va consistir en dissenyar un pa funcional amb farina d'ordi que té propietats saludables per reduir el colesterol.

Tutoritzat per Marian Moralejo, professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida, i Xavier Lloberas, del Col·legi Maristes Montserrat, en el marc del projecte Itinera -que promou que alumnat de batxillerat s'inici en la recerca-, L'ordi a taula va ser escollit el millor entre 42 treballs de temàtica alimentària i nutricional.

L'acte de lliurament del premi, una targeta regal per a objectes, activitats o béns culturals per valor de 1.000 euros, i una altra de 500 euros per als tutors, va tenir lloc a la UB i va comptar amb el seu rector, Joan Elias, el xef i doctor honoris causa per aquesta universitat, Ferran Adrià, i representants de Gallina Blanca.

Val a dir que l'estudi de Sara Minguet va ser un dels 28 finalistes del 12a edició de Premis a treballs de recerca de batxillerat dins l'àmbit de la química de la Societat Catalana de Química de l'Institut d'Estudis catalans, per la qual cosa l'autora podrà fer una estada científica de dos setmanes en un grup de recerca de Catalunya.

Fruit del projecte Itinera també fou el treball de recerca de batxillerat Aplicació de les imatges de satèl·lit a l’agricultura de precisió, de Natàlia Badia Carrera. L'estudi va rebre un dels 73 Premis de Recerca Jove 2017 de la Generalitat de Catalunya dotats amb 750 euros. Aquests guardons, als quals poden optar alumnat d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà i superior estan destinats a incentivar les vocacions científiques.

Tutoritzat pel professor del departament de Medi ambient i ciències del sòl de l'ETSEA, Jose José A. Martínez Casasnovas, i per la professora de l'IES Almenar, Núria Labèrnia Descàrrega, l'estudi tenia com a objectiu principal comprovar si les imatges de satèl·lit poden servir per predir el rendiment dels cultius abans de la recol·lecció.

El treball de Natàlia Badia va constar d’una part teòrica i una de pràctica per tractar l’adquisició i el processament de les imatges de satèl·lit, la realització de mapes de vigor de la vegetació i de collita, així com l’anàlisi de relació entre aquestes variables.