Premien un mapa interactiu sobre patrimoni industrial de Catalunya

El projecte, liderat per la UdL, té recollits fins ara 2.555 vestigis

premi Henneberg
El catedràtic de la UdL, recollint el guardó / Foto: AMCTAIC
Un projecte encapçalat pel catedràtic de Geografia de la Universitat de Lleida (UdL) Jordi Martí Henneberg ha rebut el premi especial de patrimoni de l'Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d'Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC).  El llegat mediàtic del Patrimoni Industrial: Aplicació de tècniques de mineria de dades sobre fons documentals històrics per reconstruir la història del patrimoni industrial català, finançat pel programa Recercaixa, és una plataforma amb suport cartogràfic, disponible a Internet i oberta a la participació dels ciutadans.

El jurat considera important la tasca de promoció i difusió del Patrimoni Industrial Català mitjançant el desenvolupament d'una "potent eina, com és un mapa interactiu amb múltiples informacions, utilitzant noves tecnologies digitals i de la informació". El veredicte destaca que "es facilita l'obtenció de resultats científics rellevants i fomenta una difusió participativa en l'àmbit docent i del conjunt de la societat".

El web de patrimoni industrial liderat per la UdL inclou, de moment, 2.555 entrades sobre diferents vestigis arreu del territori, entre els segles XI i XX. Es poden cercar per diversos criteris com ara localització, data de construcció, usos o estat de conservació. El mapa interactiu es constitueix com un inventari interactiu que aglutina informació de diversos fons documentals. També permet que els ciutadans hi col·laborin aportant informació, textos, fotografies, arxius o noves localitzacions.

L'acte de lliurament de la 27a edició dels Premis Bonaplata per la valoració del patrimoni industrial, tècnic i científic ha tingut lloc a l'auditori dels Enginyers Industrials de Catalunya, a Barcelona. L'objectiu dels guardons és sensibilitzar l'opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial com a testimoni de la història. Martí Henneberg l'ha recollit acompanyat per Glòria Clavera i Eduard Álvarez-Palau

En la mateixa categoria que el projecte de la UdL, l'Associació també ha reconegut la tasca del programa Quèquicom de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals; Ferran Espuñes, Joan Tatjer  i Joan Vega com a col·laboradors de l'AMCTAIC; i Feliu Izard com a col·laborador dels museus del Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC).

En altres àmbits, l'AMCTAIC ha atorgat el Premi Estudis Fundació Caixa d'Enginyers al treball Naturgy, 175 anys de compromís amb l'energia i la societat; els Premis Rehabilitació a EMAV Can Batlló. Reforma i rehabilitació del Bloc 7 de Can Batlló per a l’Escola de Mitjans Audiovisuals EMAV i Rehabilitació del Funicular de Gelida; i el Premi Bonaplata per a Joves 2019 a IGNIS B2, el nostre robot bomber de l'IES Pau Vila de Sabadell.
MÉS INFORMACIÓ:

Web patrimoni industrial