Primera reunió del Pacte Nacional per a la Universitat

Termini d'un any per assolir els consensos bàsics

PacteNacionalperalaUniversitat2017b
El rector de la UdL, a l'esquerra, durant la trobada / Foto: Departament Universitats i Recerca
El rector de la Universitat de Lleida (UdL), Roberto Fernández, ha participat aquest divendres en la primera reunió de treball del Pacte Nacional per a la Universitat (PNU), al Parc de les Humanitats i les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona (UB). La trobada, presidida pel secretari d'Universitats i Recerca, Arcadi Navarro, ha comptat amb l'assistència de rectors i presidents dels Consells Socials de les universitats catalanes, representants dels estudiants i de les organitzacions sindicals i empresarials, diputats, així com personalitats en l'àmbit universitari.

L'objectiu del PNU és debatre i consensuar el futur del model universitari català. Navarro ha explicat que amb aquesta reunió s'inicia "un període d'un any per forjar els consensos bàsics que el país necessita per a les universitats del futur". Uns acords, que tal com ha passat en altres pactes nacionals que s'han signat a Catalunya a les darreres dècades –alguns com el de Recerca amb molt d'èxit–, "serveixen en qualsevol circumstància política", ha subratllat Navarro.

Les qüestions claus que es debatran en el marc del PNU són la configuració d'un model de finançament de les universitats que n'asseguri la sostenibilitat i l'estabilitat; la millora de la situació del personal de les universitats públiques, permetent l'accés i la progressió en posicions docents i de recerca per a homes i dones; avançar en l'impuls de polítiques de qualitat i innovació a les universitats; i avançar en el sistema de preus públics equitatiu que promou la igualtat en l'accés a la universitat (tarifació social).

El secretari d'Universitats i Recerca s'ha referit al consens bàsic existent sobre que "l'èxit aclaparador del sistema universitari català difícilment podrà continuar si no som capaços d'assolir les cotes de finançament que requereix". Com ja va fer en la inauguració del curs a la UdL, Navarro ha reconegut el treball "modèlic" d'un sistema català d'universitats que ha estat capaç de millorar posicions en els rànquings internacionals de qualitat amb "enormes esforços en el marc de nivells de finançament que al 2011 van arribar a mínims històrics. Cal corregir el model i la quantia del finançament, a banda d’incidir en models de contractació flexible en la línia dels països amb els sistemes més avançats".

Text: Comunicació Universitats / Oficina de Premsa UdL