Projecte educatiu europeu per facilitar la inclusió social a 'l'era digital COVID'

Liderat per Campus Iberus hi participa la Universitat de Lleida

Raúl Hernández GonzálezCC BY 2.0
FOTO: Raúl Hernández González (CC BY 2.0)
Campus Iberus lidera amb universitats d'Itàlia, Portugal i Xipre un projecte Erasmus + per reconèixer pràctiques educatives innovadores que faciliten la inclusió social després de la transformació digital que va dur a les escoles la pandèmia de la COVID-19

'Pràctiques inclusives d'ensenyament creativa i innovadora amb TIC / TAC a escoles d'especial dificultat' és el projecte del Grup d'acció de Campus Iberus Educació inclusiva a espais rurals, urbans i periurbans, seleccionat com a quart millor de l'Estat entre els 76 que van passar a la fase final del concurs de la convocatòria Erasmus +. Es desenvoluparà durant els cursos 2021/22 i 2022/2023 i per a la seua execució el pressupost assignat per la Comissió Europea ascendeix a 168.635 euros.

El disseny del projecte ha anat a càrrec de Begoña Vigo Arrazola, professora de Didàctica i Organització Escolar de la Universitat de Saragossa, i Sergio Andrés Cabello, professor de Sociologia de la Universitat de la Rioja, al costat de l'equip tècnic de Campus Iberus. Hi participaran Betlem Dieste Gràcia i Ana Cristina Blasco Serrano (Universitat de Saragossa) i Jordi Garreta Bochaca (Universitat de Lleida), a més d'experts de la Universitat de Ferrara (Itàlia), la Universitat Lusòfona d'Humanitats i Tecnologies (Portugal) i la Universitat de Xipre.

L'equip del 'Pràctiques inclusives d'ensenyament creativa i innovadora amb TIC / TAC a escoles d'especial dificultat' està format per set socis, organitzats com un tàndem universitat-centre educatiu. Hi participen tres escoles -una urbana (Portugal), una altra periurbana (Itàlia) i una altra rural (Espanya)-, al costat dels equips de recerca en educació de les universitats de Saragossa, La Rioja, Lleida i Ferrara; en treball social, (Universitat Lusófona); i en programari (Universitat de Xipre). A més, un total de 31 escoles, institucions i entitats han mostrat la seua disposició a col·laborar-hi.

El projecte ha estat seleccionat "pel rol actiu que universitat i centres educatius prenen en un procés d'investigació que contribuirà a reconèixer i a ampliar el coneixement sobre l'ús de tecnologies digitals en entorns desfavorits" i pel seu pla de difusió i de transferència de coneixement a la societat.

Els seus objectius són reforçar la innovació en l'entorn escolar, investigar i ampliar el coneixement sobre l'ús de tecnologies digitals en entorns desfavorits i difondre els seus resultats. Així es desenvoluparà un pla de sostenibilitat que inclou una xarxa d'escoles inclusives a través d'una plataforma, la identificació de pràctiques innovadores inclusives amb TIC i una eina digital per a autodiagnòstic de les potencialitats per a la inclusió i una guia amb exemples d'accions innovadores per la inclusió social a través de les tecnologies digitals.

TEXT: Comunicació Universitat de la Rioja/ Premsa UdL