Projecte per protegir col·lectius vulnerables a les onades de calor

El meteoròleg Tomàs Molina, a la presentació de la iniciativa HIDROPONENT

hidroponent
Un moment de la xerrada / Foto: @DeliaEstevez
Les investigadores i els investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) responsables del projecte Abordatge interdisciplinari per mitigar la deshidratació produïda per les onades de calor en les persones vulnerables de les terres de Lleida (HIDROPONENT) l'han presentat en societat aquest dijous a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera. L'acte ha comptat amb un convidat força mediàtic: el meteoròleg Tomàs Molina, que ha pronunciat una conferència sobre com ens podem adaptar al clima previst per a 2030. Molina planteja la incorporació de més ombres i més arbres per mitigar les altes temperatures.

Finançat amb 225.990 euros per la Generalitat, en el marc de la convocatòria d'ajuts a investigacions per a la mitigació i adaptació al canvi climàtic, HIDROPONENT està liderat per la professora del departament d'Infermeria i Fisioteràpia Teresa Botigué. El projecte pretén incidir el problema de la deshidratació davant les onades de calor provocades pel canvi climàtic en col·lectius vulnerables del territori mitjançant recursos tecnològics. La recerca, de dos anys de durada, se centra en persones majors de 75 institucionalitzades en residències, temporers de la campanya de la fruita i alumnat d'Educació primària.

Per al col·lectiu de la gent gran, hi haurà una prova pilot amb 60 persones a la residència pública de Balàfia II. Un robot de tipus humanoide permetrà avaluar el consum d'aigua dels residents i oferirà recomanacions personalitzades. Per a les persones temporeres, dispositius digitals monitoraran els seus nivells d'hidratació durant els mesos de juliol i agost amb  que mesuraran constants com la suor, el sodi i els electròlits a temps real i acumulat. Quant als infants, l'equip preveu una sèrie de proves pilot a l'Escola Mare de Déu del Carme d'Alcoletge. L'objectiu és que les nenes i els nens aprenguin la importància de l'aigua i el seu ús responsable.

El personal investigador, amb Molina / Foto: UdL