Què pot fer la química contra la contaminació de les aigües?

Més de 200 experts de tot el món participen des de dilluns en un congrés a la UdL

quimicadins
Contaminació al riu Umia. FOTO: Francisco Alfonso Fontan (CC BY-SA 2.0)

Entendre els mecanismes fisicoquímics implicats en el comportament dels contaminants mediambientals, en especial els de les aigües, desenvolupar noves eines, models i tecnologies per detectar-los i combatre'ls, avaluar el risc de toxicitat de materials actuals i mitigar, des de la química, l'impacte de l'activitat humana en pro de la sostenibilitat, són alguns dels temes que s'abordaran en el congrés internacional Interfaces Against Pollution 2016 que dilluns comença al campus de Cappont.

Organitzat pel Grup de recerca Fisicoquímica ambiental de la Universitat de Lleida, que aplega físics, químics, enginyers i matemàtics, la trobada reunirà un total de 216 experts d'arreu del món del 5 al 7 de setembre. Provenen, entre altres, de Xina, Japó, Iran, Algèria, Austràlia, Israel, Kazakhstan, Vietnam, Aràbia Saudita, Canadà, Estats Units, Argentina, Mèxic, Brasil, Índia, Corea, Tailàndia, i diversos països europeus, amb la intenció d'avançar en la comprensió de la contaminació mediambiental i les tecnologies per tractar-la.

Així, s'han programat sis conferències plenàries d'experts mundials en la matèria com ara François M. M. Morel (Institut Ambiental de Princenton, EUA), Peter G.C. Campbell (Institut Nacional de Recerca Científica de Quebec, Canadà), Kenneth A. Dawson (Centre de BioNano Interaccions de Dublín, Irlanda), H.V.M. Hamelers (Centre Europeu d'Excel·lència de Tecnologia de l'Aigua Sostenible de Leeuwarden, Països Baixos), Laurent Charlet (Centre Nacional de Recerca Científica de Grenoble, França) i Susan L. Svane Stipp (Centre de Nano-ciència de Copenhaguen, Dinamarca).

A més, també es duran a terme en sessions simultànies, una norantena de ponències al voltant de les tecnologies per tractar aigües i sòls contaminats, sobre toxicitat, el comportament i els efectes dels col·loides i les nanopartícules, o processos ambientals com ara l'emmagatzematge i la recuperació d'energia, l'acidificació de l'oceà, etc.