Residus d'acer per aïllament tèrmic i acústic

La UdL participa en un projecte europeu amb 8 socis de 4 països

REWASTEE
Luisa F. Cabeza, tercera per l'esquerra, en la primera reunió a Barcelona Foto: Fundació Ascamm
El grup de recerca GREA Innovació Concurrent de la Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte europeu per reciclar, valoritzar i reincorporar al cicle productiu els residus de producció del acer, especialment del pols d'acereria (EAFD). La UdL forma part d'un consorci amb 8 socis de quatre països europeus, liderat per la Fundació Privada Ascamm. El projecte REWASTEE, de tres anys de durada, és cofinançat per la iniciativa Eco-Innovation de la Unió Europea (UE).

L'objectiu principal és la validació industrial i la implantació al mercat d'una tecnologia desenvolupada per al reciclatge de deixalles de fabricació d'acer d'EAFD que es pugui utilitzar per a la fabricació de productes de construcció multifuncionals que aglutinin l'aïllament acústic i la inèrcia tèrmica. El material desenvolupat es testejarà i optimitzarà a les instal·lacions de la UdL a Puigverd de Lleida, que utilitza el GREA, liderat per la catedràtica laboral de l'Escola Politècnica Superior Luisa F. Cabeza.

S'espera la implantació del material inicialment a Espanya i després en mercats d’Itàlia, França i Regne Unit. D'altra banda, els esforços es concentren en assegurar la viabilitat de mercat dels productes fabricats per aplicacions específiques, sempre complint els codis de construcció europeus i nacionals vigents.

Europa és el segon major productor d'acer a tot el món. Alemanya, Itàlia, França, Espanya i el Regne Unit representen dos terceres parts de la producció de la UE. El 41,6% de l'acer de la UE és produït per forns d'arc elèctrics, que per tona produïda generen de 10 a 20 quilos d'EAFD, considerat un residu perillós que genera una preocupació important des d'un punt de vista ambiental i econòmic a causa dels alts costos d'eliminació.