Premi Sant Jordi de l'IEC a la professora Mariona Lladonosa

Rebrà 12.000 euros per l'obra 'Nosaltres els catalans. Del catalanisme polític al pujolisme'

marionall2
Lladonosa pertany al departament de Geografia i Sociologia / Foto: Jaume Barrull

La professora de la Universitat de Lleida (UdL) Mariona Lladonosa ha estat guardonada per l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), en el marc dels Premis Sant Jordi 2020, per l'obra Nosaltres els catalans. Del catalanisme catòlic al pujolisme (Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2019), on analitza els elements relacionats amb la construcció simbòlica de la nacionalitat catalana entre el 1954 i el 1970. Lladonosa, distingida per la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l'IEC, rebrà 12.000 euros.

"El llibre fa una aproximació a l'estudi dels imaginaris simbòlics i socials a través d'una selecció de la producció escrita dels seus intel·lectuals, i ofereix una nova via d'aproximació al debat de les identitats i la nació", explica aquesta professora i investigadora postdoctoral del departament de Geografia i Sociologia de la UdL. "L'assaig revela els relats que participen en la construcció de la representació de la identitat, i en revisa una de les funcions: la consecució de l'hegemonia cultural i política del país", afegeix.

Mariona Lladonosa és llicenciada en Ciències Polítiques i doctora en Sociologia. Coordinadora UdL del Màster interuniversitari en Polítiques socials i acció comunitària de l'Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP), ha compaginat la tasca investigadora amb l'activitat professional com a politòloga i sociòloga en el camp de les identitats nacionals i socials, l'exclusió, les polítiques públiques i els drets col·lectius.

Els Premis Sant Jordi  de l'IEC distingeixen obres i investigadors de tots els àmbits de la ciència i la cultura catalanes. En total, enguany se n'han atorgat per un import que supera els 172.000 euros. Aquests guardons, instituïts el 1914, "pretenen contribuir a la recerca científica, l'alta cultura i la llengua catalana", segons expliquen els organitzadors.

Resta de guardonats:

- Premi Prat de la Riba, a la Fundació La Marató de TV3.

- Premi Creu Casas. Dones per canviar el món, a Xantal Llavina.

- Premi Rafel Patxot i Jubert, a Lara Estany pel treball La censura franquista i la traducció catalana de narrativa als anys seixanta.

Premi de la Secció Històrico-Arqueològica Pròsper de Bofarull d'Història Medieval, a Xavier Costa, pel treball Paisatges monàstics. El monacat alt-medieval als comtats catalans (segles IX-X).

- Premi de la Secció de Ciències Biològiques Pius Font i Quer de Ciències de la Vida, a Clara Ruiz, pel projecte Metacomunitats microbianes: la dispersió i la connectivitat com a factors determinants de la diversitat i la funció dels microorganismes aquàtics.

- Premi de la Secció de Ciències i Tecnologia Eduard Fontserè de Ciències Físiques, a Sergi González Herrero, pel treball Precipitacions i circulacions mesoescalars en zones d’orografia complexa.

- Premi de la Secció de Ciències i Tecnologia Lluís Domènech i Montaner de Teoria i Crítica d'Arquitectura a Maria del Mar Rovira, pel treball Casa de la Congregació de la Missió a Barcelona. De l’església de Sant Sever i Sant Carles Borromeu dels paüls a la parròquia mercedària de Sant Pere Nolasc (1703-2017).

- Premi de la Secció Filològica Marià Aguilò de Gramàtica Històrica i Història de la Llengua, a Santi Cortés, pel treball La filologia catalana al País Valencià (1902-1994).

- Premi de la Secció Filològica Joan Coromines de Lexicografia i Onomàstica, a Joan de Déu Martines, per la tesi doctoral Diccionari de l’obra literària d’Enric Valor. La natura (DOLEV-Natura).

MÉS INFORMACIÓ:

Relació de treballs premiats