Salut finança un estudi de la UdL contra la COVID-19

Ajut també per a la Plataforma Lipidòmica que lidera l'IRBLleida

manel_portero_red
El professor Manel Portero / Foto: IRBLleida

El departament de Salut de la Generalitat, mitjançant la Direcció General d'Investigació i Innovació en Salut (DGRIS), finançarà amb quatre milions d'euros dinou projectes d'investigació per a la prevenció i tractament de la Covid-19. Entre aquests, un liderat pel professor de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida (UdL) i investigador principal del grup de Fisiopatologia metabòlica de l'IRBLleida Manel Portero que se centra en identificar potencials fàrmacs contra l'enzim conversor de l'angiotensina 2 (ECA2), clau per a l'entrada d'aquest virus en l'organisme.

El projecte Reposicionament terapèutic dirigit a la inhibició de l’expressió d’ACE2 i de proteòlisi de trímer S viral vol cultivar cèl·lules que expressin ECA2 i exposar-les a multitud de fàrmacs per a veure quins poden reduir els nivells d'aquest enzim o bé la proteïna vírica que s'hi uneix, dificultant l'entrada del virus a les cèl·lules.

"El coronavirus entra al cos a través de la proteïna ECA2, que s'expressa majoritàriament en cèl·lules epitelials com les que es troben als pulmons. Per això, l'estudi vol cultivar cèl·lules que expressin ECA2 i les exposarà a multitud de fàrmacs per veure quins poden reduir els nivells d'ECA2 o bé la proteïna vírica que s'hi uneix, per dificultar l'entrada del virus a les cèl·lules”, ha explicat Portero.

Salut espera que alguns dels projectes seleccionats puguin arribar als pacients abans de finalitzar l'any i nodreixin l'assistència clínica de noves eines per combatre el SARS-CoV-2, a mesura que es vagi obtenint evidència científica.

D’altra banda, la Generalitat ha anunciat aquest dimarts que invertirà més de set milions d'euros en projectes cooperatius destinats a equipaments científics i tecnològics compartits. Entre aquests, destinarà 625.000 euros per a la Plataforma Lipidòmica de Catalunya, que lidera l'IRBLleida. Serviran per finançar un citòmetre analitzador espectral, un espectròmetre de masses i un aparell de cromatografia líquida, així com al programari i sistema d'emmagatzematge de dades.

MÉS INFORMACIÓ:

Salut finançarà amb 4 milions d'euros 19 projectes de recerca i innovació contra la Covid-19