Treball sexual i prostitució, a debat a la UdL

Sindicalistes i activistes reclamen que es reconegui com activitat laboral

taula prostitucio
La taula redona ha tingut lloc a la Facultat de Dret, Economia i Turisme. FOTO: UdL
El reconeixement de la prostitució com a activitat laboral ha estat una de les reclamacions que més s'han escoltat avui a la taula redona: Treball sexual i prostitució: dues respostes per a dues realitats?, que ha tingut lloc a la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la Universitat de Lleida (UdL) organitzada per l'equip del projecte de recerca "Hacia una ley integral contra la trata de seres humanos y la esclavitud".

Així ho han reivindicat la delegada de la secció sindical de treball sexual de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), Paula Ezkerra, com la coordinadora de la Federació d'Altres Activitats de la IAC, Mireia Herrera que, també han demanat aquest reconeixement per les treballadores de la llar i les cuidadores. Totes dos, juntament amb la psicòloga del servei d'Atenció a treballadors/es sexuals de l’Associació Antisida Lleida, Marta Melgosa, i la sociòloga i representant de l'Associació Genera, Anna Saliente, han participat en aquesta taula redona que ha estat introduïda i conduïda, respectivament, pels professors de Dret Penal de la UdL, Carolina Villacampa i Marc Salat.

Durant el debat, s'ha posat de manifest la vulneració de drets que pateixen les treballadores del sexe no només des del punt de vista laboral sinó també pel que fa a accés a la salut, habitatge, prestacions socials, cura dels fills etc. Les participants han coincidit que la legalitat actual no dona prou respostes a aquestes situacions, ni a les persones que exerceixen voluntàriament la prostitució, ni a les que hi són obligades. La 'llei Mordassa' i bona part de les ordenances municipals criminalitzen les treballadores, la qual cosa les precaritza i les vulnerabilitza més, han considerat.

La taula redona d'avui s'emmarca en els Debats universitaris sobre treball sexual organitzats per acadèmiques i acadèmics d'una vintena d'universitats de l'Estat espanyol arran de la cancel·lació d'unes jornades sobre aquesta temàtica a La Corunya el passat mes setembre. Expliquen des de l'organització que aquestes activitats responen "a la convicció que en els debats públics d'una societat democràtica s'han de poder presentar els arguments de les diferents posicions i s'han d'incloure la veu de les persones treballadores sexuals que reclamen drets i respecte".