Subirats insta les universitats a impulsar el 'reciclatge' continu dels professionals

El ministre ofereix a la UdL participar com a experta en accions del ministeri de formació dual

mtre subirats
El ministre s'ha reunit amb l'equip de govern de la UdL. FOTO: UdL
El ministre d'Universitats, Joan Subirats, ha instat les universitats a impulsar la formació de treballadors i professionals al llarg de la vida mitjançant cursos de curta durada (entre 15 dies i 2 mesos) que els permetin el reciclatge continu. Es tracta de les 'micro-credencials', un tipus de formació permanent certificada que impulsa la Unió Europea que podria fer-se conjuntament amb empreses, administracions, entitats, i a la qual s'hi podrà accedir sense el títol de Batxillerat però amb experiència professional reconeguda. Així ho ha explicat avui durant la seua visita a la Universitat de Lleida (UdL), on s'hi ha reunit amb el rector, Jaume Puy, el seu equip, el president del Consell Social, Delfí Robinat, així com amb una trentena de representants de la comunitat universitària entre professorat, alumnat i personal d'administració i serveis.

Tot i que les universitats ofereixin cursos propis de formació permanent, Subirats ha insistit en el model de les micro-credencials, perquè permetrien crear una línia de formació pròpia amb validació universitària unitària a partir de l'acumulació de cursos curts. "Es tracta que les universitats facin aquesta funció de reciclatge constant, a més de la formació reglada de graus, màsters i doctorats", ha afirmat.  Sobre aquests darrers, el ministre ha dit que cal que se n'ofereixin més amb una relació més directa amb les necessitats productives i socials del país, que es puguin fer amb les empreses, ajuntaments, entitats etc. i que generin transferència del coneixement.

Subirats també ha ofert a la UdL participar com a experta en futures accions del ministeri per promoure la formació dual, àrea on la UdL és capdavantera a l'Estat, juntament amb la Universitat del País Basc.

Per la seua part, el rector ha agraït la visita del ministre, amb qui comparteix el criteri de potenciar la formació al llarg de la vida. "Hem de fer les universitats sostenibles i atractives perquè vulgui venir la gent amb talent i crec que la nova llei arriba en un moment adequat per poder ser més competitius".

Subirats, que s'ha referit a la UdL com una universitat molt significativa en el conjunt del sistema universitari estatal, entre altres, per la forta incidència en el territori dels seus estudis agroalimentaris, s'ha reunit també amb els quatre rectors de les universitats que integren el Campus Iberus. A més de Puy, hi han assistit Ramón Gonzalo (rector Universitat Pública de Navarra i president del consorci campus Iberus), Juan Carlos Ayala (rector Universitat de La Rioja i vicepresident del consorci) i José A. Mayoral (rector Universitat de Saragossa).

Els rectors han demanat al ministre que el Govern torni finançar el programa Campus d'excel·lència internacional que no està actiu des de fa anys. Per la seua banda, el ministre, que ha manifestat el seu interès per la singularitat del consorci i les oportunitats de generar sinergies que comporta la seua activitat, ha subratllat la potencialitat de Campus Iberus per participar activament en les línies estratègiques del ministeri com ara les micro-credencials, els doctorats industrials, les pràctiques rurals o l'agricultura de precisió.

Els responsables de Campus Iberus s'han trobat amb el ministre
FOTO: Campus Iberus