El CAEM treu a la llum una obra inèdita de Luis de Morales 'El Diví'

'Jesús amb la creu a coll cau per primera vegada' pertany a una col·lecció particular

morales
Jesús amb la creu a coll cau per primera vegada. FOTO: CAEM
L'equip investigador del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida han tret a la llum una obra inèdita del pintor extremeny Luis de Morales (1510-1586), anomenat 'El Diví' per centrar-se només en temàtica religiosa, i considerat el millor entre els pintors espanyols de la segona meitat de segle XVI, a excepció del Greco. Es tracta de Jesús amb la creu a coll cau per primera vegada, una pintura a l'oli sobre taula (de 61,1 x 54,6 cm sense marc) realitzada al 1550, inici de l'època de més auge de l'artista, i que pertany a una col·lecció particular.

En l'atribució hi ha estat treballant durant tres mesos l'experta en pintura de Morales i assessora científica del CAEM, Isabel Mateo Gómez (professora emèrita de l’Institut Diego Velázquez del CSIC), en col·laboració amb el personal del Centre, que s'ha encarregat de l'anàlisi tècnica. L'estudi de la pintura amb reflectografia d'infrarojos i microscòpia digital ha confirmat que els materials emprats (or, blanc de plom, laca roja, pigments blaus i blaus-verds, terres etc.) són coherents amb la datació i filiació de l'obra i que la seguretat en el traç és la que caracteritzà Morales.

En la pintura apareix representada l'escena en primer pla sobre un fons fosc neutre, on destaca la creu de fusta que porta un Jesús de cos semi-nu i vigorós. La pintura està ben il·luminada per mostrar la musculatura i l'anatomia del cos, cobert a mitges per una túnica verdosa d'amplis plecs. La figura de Jesús mostra un important escorç al braç dret que abraça la creu, mentre que l'esquerre es recolza en una gran pedra. La peça "mostra el patetisme pur de l'escena, sent capaç d'unir a l'espectador amb el dolor de Jesús durant la Passió, emfatitzant el sofriment i remarcant el caràcter devocional", expliquen des del CAEM.  Jesús amb la creu a coll cau per primera vegada, que es troba en un bon estat de conservació, "aconsegueix fer brollar la pietat en els espectadors, cosa que pocs artistes van aconseguir amb la intensitat gairebé sense parangó de Morales", afegeixen.