La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, ja té Punt Lila

L'inaugura una instal·lació de sabates i testimonis de víctimes de violència masclista

oscargodoy
La instal·lació al Punt Lila del vestíbul de la FEPTS. FOTO: Òscar Godoy-UdL
Amb l'objectiu d'informar, sensibilitzar i prevenir l'assetjament i les conductes masclistes i LGTBIQ+fòbiques, la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la Universitat de Lleida (UdL) ha inaugurat avui, la vigília del Dia internacional per a l'eliminació de la violències envers les dones, el seu propi Punt Lila. Aquest recurs permanent, ubicat al vestíbul del centre, està vinculat al Reglament d'actuació davant supòsits de violència de gènere, per raó d'orientació sexual, identitat o expressió de gènere a la Universitat de Lleida i permet accedir a tota la informació necessària sobre vulneracions de drets a través d'un codi codi QR, ja sigui per resoldre dubtes, denunciar o simplement informar-se.

"A la FEPTS tenim el neguit de fer més humana la nostra facultat per això volem cuidar més les persones", explica el seu degà, David Aguilar, que ha anunciat que aquesta és la primera d'una sèrie d'iniciatives que s'aniran posant en marxa "en dies especials" amb aquest objectiu.

Per donar més visibilitat a l'estrena del Punt Lila, l'equip de deganat l'ha acompanyat d'una instal·lació de sabates i petits textos de vida de membres de la seua comunitat universitària que han patit violència masclista. Aquesta mostra, que es podrà veure fins l'1 de desembre al vestíbul del centre, està inspirada en Over the Contintents de l'artista Chiharu Shiota, que es va poder veure a la Fundació Sorigué entre octubre de 2015 i juliol de 2016 en l'exposició de la creadora japonesa In the beginning was...

Cristina Petreñas, vicedegana de la FEPTS i una de les impulsores de la mostra, destaca el procés col·laboratiu per a dur-la a terme, com ara la recollida de sabates i textos preservant l'anonimat d'aquestes persones que s'han atrevit a compartir "les seues experiències, sentiments i reflexions amb la resta de la comunitat, per crear un espai de suport i reconeixement mutu", afirma.

Des que ha estat enllestit el muntatge ja s'han aturat estudiants i personal per llegir les notes, per comentar experiències pròpies o per dialogar i reflexionar al voltant d'aquesta xacra que afecta milions de dones arreu al món, però també homes, com és el cas d'un dels testimonis de la mostra, el fill d'un pare maltractador.

Els textos parlen de situacions diverses però totes elles importants. A tall d'exemple una nota que acompanya una sabata de taló: "Aquestes sabates NO les puc portar quan surto de surto de NIT perquè amb elles no puc córrer quan TU em persegueixes!! Vull caminar tranquil·la!!".