La UdL, per primer cop al rànquing internacional QS

La classificació la situa com la catorzena millor de l'Estat en citacions de recerca

LaboratoriMicroBiologia_Pou
Laboratori de Microbiologia / Foto: Jordi V. Pou (*)

(*) Aquesta imatge, que ha d'anar signada correctament, només pot ser utilitzada per il·lustrar aquesta informació. No pot ser arxivada, ni reutilitzar-se per a qualsevol altra informació

La Universitat de Lleida (UdL) ha estat reconeguda, per primera vegada, com una de les millors del món pel QS World University Rankings. La vintena edició d'aquesta classificació, publicada per l'analista d'educació superior mundial QS Quacquarelli Symonds, destaca les citacions de les publicacions científiques que situen la UdL com la catorzena millor de l'Estat espanyol i la ràtio professorat / alumnat, on ocupa la dinovena posició. A nivell global, la Universitat de Lleida es troba entre les 1.001-1.200 millors en un llistat que encapçala l'Institut de Tecnologia de Massachusetts (MIT), als Estats Units.

El QS World University Rankings 2024 és el més gran de la seua història, amb 1.503 institucions de 104 països, per les 1.418 de l'any passat. Gairebé 5.000 van iniciar el procés i d'aquestes, només 2.963 han estat avaluades. "Figurar-hi és important per a la UdL, atès que és un rànquing selectiu que no admet una part important d'universitats candidates", destaca el vicerector de Política Institucional i Planificació Estratègica, Ferran Badia. A més, "de tots els rànquings universitaris existents, aquest és el més consultat arreu del món", afegeix.

A nivell estatal, tan sols 35 de les gairebé 80 universitats apareixen al rànquing QS, que es basa en 9 indicadors: reputació acadèmica (30% de la puntuació total), citacions per professor (20%), reputació dels ocupadors (15%), ràtio estudiantat / professorat (10%), professorat internacional (5%), alumnat internacional (5%), resultats d'ocupació laboral (5%), xarxa internacional de recerca (5%) i sostenibilitat (5%). La millor classificada és la Universitat Autònoma de Barcelona, que es manté en el lloc 149 del món. La UdL ocupa la posició 29 a l'Estat, segons QS.

Quant a recerca, els resultats expliquen, amb dades de la base de dades Scopus, la distribució i el rendiment de 17,5 milions de treballs acadèmics publicats entre 2017 i 2021 i els 141,6 milions de citacions rebudes per aquests articles. "Aquesta ràtio és una estimació de l'impacte i la qualitat del treball científic produït per les universitats", expliquen els autors del rànquing. La Universitat de Lleida compta amb 45.374 citacions normalitzades i 43.556 excloent les autocites, el que la situa com la 676 millor del món en aquest àmbit.

La ràtio de professorat per alumne és un altre dels aspectes millor valorats a la UdL, amb una puntuació de 18,7 que la situa a la franja de les 701+ de la classificació internacional. Segons els autors del rànquing, "un major nombre de PDI per estudiant reflecteix el compromís de recursos de la institució amb la seua missió d'ensenyament i aprenentatge".  En aquest sentit, Ferran Badia destaca que "aquest rànquing el tenen en compte determinats països, com alguns llatinoamericans, per donar o no beques als seus estudiants que van a l'estranger".

MÉS INFORMACIÓ: