La UdL acull una jornada sobre protecció de dades a les universitats catalanes

L'APDCAT impulsarà una xarxa d'aprenentatge i col·laboració en aquest àmbit

proteccio de dades
La jornada ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana de la UdL. FOTO: UdL
La protecció de dades en activitats de recerca i pel que fa a l'alumnat, han estat els temes abordats en la jornada sobre protecció de dades a les universitats catalanes organitzada pel Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC) i que ha tingut lloc avui a la Universitat de Lleida. La trobada ha aplegat una vintena de delegats i delegades de protecció de dades (DPD) de les universitats de Lleida, Girona, Rovira i Virgili, Barcelona, Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya, Pompeu Fabra, Ramon Llull, Oberta de Catalunya i Vic, que han analitzat i debatut els reptes de l'accés a les dades de les xarxes socials per a finalitats d'investigació, l'ús de dades personals en recerques, la publicació de les qualificacions acadèmiques de l'estudiantat o el tractament de dades personals de l'alumnat en pràctiques en altres entitats i empreses.

Durant la jornada, la directora de l'Autoritat catalana de protecció de dades (APDCAT), Meritxell Borràs, que també ha participat en la trobada, ha anunciar que l'APDCAT impulsarà la primera xarxa d'aprenentatge i col·laboració de delegats i delegades de protecció de dades (DPD) a tot l'Estat espanyol. Aquesta xarxa, que aglutinarà els DPD del sector públic a Catalunya "per tal d'afavorir l'intercanvi de coneixements i expertesa, la formació i sensibilització i aprofitar sinergies", es configurarà a partir de comunitats específiques creades a partir d'àmbits institucionals i temàtics concrets, com ara salut, educació, àmbit local, àmbit col·legis professionals, àmbit Generalitat, i àmbit universitari, entre altres. Actualment, l'APDCAT té registrats més de 1.600 DPD de protecció de dades a organitzacions públiques de Catalunya, dels quals mig miler formen part de l'organització.

Per la seua part, el rector de la UdL, Jaume Puy, que ha donat la benvinguda a les persones assistents a la trobada de treball, ha agraït a l'APDCAT el seu interès en el desplegament d’un projecte específic sobre protecció de dades en l’àmbit universitari i a les delegades i delegats que vetllen pel bon ús de les dades personals en aquestes institucions. Puy ha destacat la necessitat d'atansar la ciència a la ciutadania i "això passa per publicar en obert". Ara bé, la universitat també ha de promoure valors com la responsabilitat, llibertat, justícia, igualtat i la defensa dels drets fonamentals de les persones entre els quals també hi ha el dret a la protecció de les dades personals, ha dit.