La UdL acull la presentació a Lleida del llegat pacifista d'Arcadi Oliveres

'Papers per la pau' conté quaranta textos de l'economista i activista, alguns inèdits

homenatgearcadioliveresUdL.jpg_615195355
Arcadi Oliveras amb Janine Künzi a l'homenatge que li va retre la UdL al 2019. FOTO: UdL
La sala de videoconferències del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida (UdL) acull dimecres 22, a les sis de la tarda, la presentació a Lleida del llibre Papers per la pau, una recopilació del llegat pacifista de l'economista i activista, Arcadi Oliveres (1945-2021), coeditada per Angle Editorial i l'Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), del qual Oliveres en va ser membre durant anys.

Organitzat per la unitat de Desenvolupament i cooperació de la Universitat de Lleida (UdL) en col·laboració amb l'ICIP i la Coordinadora d'ONG i altres moviments solidaris de Lleida, l'acte comptarà amb els curadors del llibre, la periodista i editora d'Oliveres durant quinze anys, Mar Valldeoriola, i l'historiador i responsable dels fons de l'Arcadi Oliveras fins que va passar a l'Arxiu Nacional de Catalunya poc abans de la mort de l'economista, Jordi Algué Sala.

El volum recull 41 documents escrits al llarg de quaranta anys de trajectòria que reuneixen bona part pensament de l'activista en construcció d'un món més just i humà. Des de la denúncia de la guerra (els seus motius i arguments economicistes, les despeses absurdes i els interessos ocults) fins a la necessària cultura de la pau, passant per totes les possibilitats de desarmament, els referents i les entitats de pau i reflexions sobre la justícia global perquè sense ella, deia, la pau és impossible.

Inclou escrits acadèmics, ponències en congressos i seminaris; articles publicats en revistes especialitzades, generalistes o diaris, discursos d'acceptació de premis, xerrades, textos de caràcter pedagògic, de caràcter històric, cartes, com ara les enviades al president del govern Arias Navarro o al rei Joan Carles, i diferents manifestos per a campanyes com la Marxa de la Llibertat o el No a l'OTAN. A banda de textos que ja van ser publicats -en bona part, són introbables ara- també hi ha documents que actualment formen part de l’Arxiu Nacional de Catalunya del seu fons personal, alguns dels quals són inèdits.

Papers per la pau es va presentar el novembre passat a La Model de Barcelona, ara arriba a Lleida de la ma de la UdL, institució amb la qual l'Arcadi Oliveres hi va estar molt vinculat. A més de participar en diversos cursos i seminaris, aquest doctor en ciències econòmiques va ser l'encarregat d'inaugurar el curs a la Facultat de Dret, Economia i Turisme l'octubre de 2016. Quatre anys abans havia rebut el Premi Alfons de Borja, en qualitat de president de Justícia i Pau, que atorga Alumni-UdL, i el 15 de maig de 2019 la Universitat li va retre homenatge en una jornada que va tenir lloc al Rectorat.

Des del 22 juny de 2021, el Centre de Documentació en Cooperació i Solidaritat (CDOCS) de la UdL ha incorporat al seu nom el d'Arcadi Oliveres Boadella. Aquest espai de la biblioteca del campus ubicat a Cappont, compta actualment amb un fons de 7.294 llibres i 17 revistes de l'àmbit de la cooperació per al desenvolupament i la solidaritat, la pau, el drets humans, la immigració, el medi ambient i la sostenibilitat, el comerç just, les relacions internacionals, la governabilitat i la globalització, entre d'altres.