La UdL, en un estudi multidisciplinari per millorar el benestar de les gallines ponedores

Hi participen 20 socis d'Europa i Israel, amb un finançament que frega els 4 milions d'euros

gallines
Granja avícola / Foto: ETSEA-UdL
Investigadores de la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRBLleida participen en un estudi multidisciplinari per millorar el benestar de les gallines ponedores a través de l'anàlisi dels seus cervells. Coordinat per la Universitat de Newcastle (Regne Unit), hi prenen part una vintena de centres de recerca i empreses del sector, d'Europa i d'Israel. La iniciativa, batejada amb el nom de ChickenStress: a European Training Network, compta amb un finançament de 3,9 milions d'euros del programa Horizon 2020 de la Unió Europea. L'escola inaugural de formació tindrà lloc a Lleida durant la propera primavera.

"És crucial comprendre com responen les gallines a les situacions estressants i elaborar estratègies per reduir l'estrès crònic de les ponedores. Així serem capaços de produir ocells més resistents, millorant el benestar i la productivitat dels animals", destaca la catedràtica Loreta Medina, que treballa en aquesta iniciativa amb la també professora Ester Desfilis amb el grup de Neurobiologia Evolutiva i del Desenvolupament.

I és que les dades indiquen que en alguns sistemes de producció més aus tenen fractures d'os de quilla, es produeix un ressorgiment de patògens i hi ha un augment de picat de plomes i canibalisme. Aquest divendres, 4 d'octubre, se celebra precisament el Dia Mundial dels Animals.

El consorci formarà, entre 3 i 4 anys, a 14 doctorands que realitzaran les seues tesis sobre els factors que contribueixen a la resposta d'estrès i a la resiliència de les aus de corral. Des de Lleida se'n dirigiran dos sobre Connexions i activitat relacionada amb l'estrès de diferents subpoblacions neuronals de l’amígdala estesa central i sobre els Efectes genètics i d'estrès en la genoarquitectura i la transcriptòmica de l’amígdala estesa central. Cada investigador en formació realitzarà estades en altres centres participants i una empresa.

A banda de la UdL i Newcastle, al projecte participen les universitats de St. Andrews (Escòcia), Trinity College Dublin (Irlanda), Bern (Suïssa), Utrech (Països Baixos), Wageningen (Països Baixos), Open University (Israel), Tel Aviv (Israel), Gent (Bèlgica), Linköpings (Suècia), Edimburgh-Scotland’s Rural College (Regne Unit), Max Planck Institut d'Ornitologia (Alemanya), Norwegian University of Life Sciences (Noruega), l'Institut de recerca en agricultura i pesca de Bèlgica i la Universitat de Medicina Veterinària de Viena (Àustria). A més, hi prenen part dos de les majors empreses de subministrament de gallines ponedores a nivell mundial, Hendrix Genetics i Vencomatics, amb seu a Holanda, i d'altres firmes com Noldus Information Technology i The Lakes Free Range Egg Co Ltd.

MÉS INFORMACIÓ:

Web ChickenStress: a European Training Network (ETN)