La UdL, en un projecte internacional per gestionar grans incendis forestals a Europa

Amb un pressupost de 10,5 milions d'euros per als propers quatre anys

area cremada
Per reduir els danys dels focs / Foto: Víctor Resco (ETSEA-UdL)
Investigadores i investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) participen al projecte internacional FirEUrisk, que té com a objectiu reduir el risc de grans incendis forestals i millorar-ne la gestió a Europa. Finançada amb 10,5 milions d'euros pel programa marc H2020 de la Comissió Europea, aquesta iniciativa aplega 39 equips de 19 països, encapçalats per l'Associació per al desenvolupament de l'aerodinàmica industrial de Portugal (ADAI). La UdL compta amb un pressupost de 280.000 euros per treballar-hi durant els propers 4 anys, liderant l'àmbit  d'avaluació del risc d'incendi i gestionant un dels 7 punts de proves arreu del vell continent.

La professora del departament d'Enginyeria Agroforestal de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) Cristina Vega encapçala l'equip de la Universitat de Lleida, en què també hi treballaran Aitor Ameztegui,  Marcos Rodrigues, Lluís Coll, Carles Comas, i Víctor Resco. El grup coordina el primer bloc de treball,  dedicat a l'avaluació del risc d'incendi per millorar la prevenció: localització, intensitat, freqüència i probabilitat. També participa en altres blocs del projecte, centrats en simular el comportament futur del foc i en l'avaluació de la vulnerabilitat i la resiliència dels boscos.

El projecte FirEUrisk vol desenvolupar una estratègia basada en la ciència per a la gestió del risc de focs extrems a Europa, mitjançant una avaluació adequada que identifiqui els motors de la vulnerabilitat i adaptant les estratègies de gestió als canvis climàtics i socioeconòmics esperats. També inclourà plans per guiar la resposta a l'emergència, així com estudis dels impactes posteriors per facilitar la recuperació dels territoris afectats. "Tot i que els incendis formen part del funcionament natural dels ecosistemes, alguns representen una amenaça important, com els que van causar 117 morts a Portugal el 2017", expliquen els promotors de la iniciativa.

FirEUrisk pretén reduir els efectes negatius associats amb els grans incendis, com ara aquestes víctimes humanes (morbiditat i mortalitat), la pèrdua de vida silvestre, les pèrdues culturals i econòmiques i els trastorns socials a causa de danys importants en infraestructures i el deteriorament del capital natural. L'equip multidisciplinari - que inclou personal investigador, professionals, responsables polítics i ciutadans- estudiarà la vulnerabilitat i la resistència dels països als incendis, incloent l'impacte de les polítiques sobre l'ús del sòl, els problemes socioeconòmics i l'activitat humana. Això permetrà enfocar-se en la planificació regional per augmentar la resiliència i la seguretat de les comunitats locals.

Les solucions basades en la natura es provaran en 7 llocs pilot arreu d'Europa: Barcelona (gestionat per la UdL), el comtat de Kalmar (Suècia), Brandenburg and Saxony (Alemanya), Bohèmia (República Txeca), Silesia (Polònia), centre de Portugal i Attica (Grècia).

El projecte compta amb els següents equips: Portugal (3), Espanya (7), Grècia (4), França (3), Itàlia (3), Alemanya (3), UK (3), Finlàndia (2), i Xipre, Suècia, Bulgària, Romania, Holanda, Croàcia, Israel, Austràlia, Ucraïna, els Estats Units i el Canadà, amb un equip cada país. A l'Estat espanyol, a banda de la UdL, hi participen les universitats d'Alcalà d'Henares i Còrdova, el CSIC, i les empreses Meteogrid, ScienSeed  i GMV Aerospace.