La UdL participa en un estudi de les seqüeles cognitives de la COVID-19

Finançat per la Marató de TV3 està liderat pel Consorci Sanitari de Terrassa, la UB i la UPC

Anna_Carnes
La investigadora Anna Carnes Vendrell / Foto: IRBLleida
La Universitat de Lleida (UdL) participa en un projecte de recerca per estudiar les seqüeles cognitives, i de funcionalitat i connectivitat cerebral a les persones que han patit la COVID-19. Finançat per l'última edició de la Marató de TV3 amb 399.268,75 euros, la iniciativa NAUTILUS està liderada pel Consorci Sanitari de Terrassa, la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). L'objectiu és impulsar una plataforma d'intel·ligència artificial per identificar, predir i intervenir sobre els símptomes persistents en les persones que han patit la infecció per coronavirus.

La professora del departament de Psicologia de la UdL, investigadora del grup de recerca Neurociències Clíniques de l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i psicòloga clínica i neuropsicòloga de l'Hospital Universitari de Santa Maria, Anna Carnes Vendrell, coordina la participació de Lleida al projecte, que consistirà en el reclutament de pacients que hagin patit la COVID-19, ja sigui hospitalitzats o al seu domicili. La Unitat de Trastorns Cognitius del Santa Maria els realitzarà una avaluació neuropsicològica, així com proves complementàries (analítica de sang, test olfacte, etc.).

En aquest estudi multicèntric hi participen els equips de neuropsicologia de 22 hospitals públics. "Entre un 40 i un 60% de les persones ingressades a les UCI per la COVID-19 presenten problemes neurològics com mal de cap, marejos, pèrdua d'olfacte, crisis epilèptiques… També estem veient que poden patir alteracions com ara falta d'atenció, oblits, dificultats d'organització i planificació o alentiment cognitiu", explica Carnes. "En alguns casos, aquests símptomes poden perdurar en el temps, en el que s'anomena COVID-19 persistent", afegeix la investigadora.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL