La UdL homenatja el filòleg Joan Julià-Muné amb una jornada

Presentaran una miscel·lània en memòria de qui en fou professor durant 40 anys

joan julia
Joan Julià-Muné. FOTO: UdL
El catedràtic de Fonètica aplicada, Joan Julià-Muné (1950-2020), va ser "un dels «històrics» més importants de la Universitat de Lleida, per la seua dedicació a la docència des de 1978 a l'encara Estudi General, per la seua tasca investigadora pionera en l'aplicació de les modernes tecnologies en diverses disciplines de la lingüística, com a ambaixador de la nostra universitat a la resta de la catalanofonia i a l'estranger, i per la seua aportació personal al bon funcionament de la comunitat universitària".

Amb aquestes paraules de Mar Font Martí, Maite Puig Tarré i Joan Ramon Veny-Mesquida, curadors de la Miscel·lània d'homenatge In memoriam Joan Julià-Muné, s'enceta aquesta obra publicada a la col·lecció 'Trossos' de l'Aula Màrius Torres i de Pagès Editors i que es presenta el proper 23 de febrer. Serà en el marc de la Jornada monogràfica que el Departament de Filologia i Comunicació i la Càtedra Màrius Torres, amb la Biblioteca de Lletres i la unitat d'Arxius i gestió de documents de la Universitat de Lleida (UdL), dedica al llegat, la trajectòria professional i personal de Julià-Muné, "un rar espècimen humà, actualment en extinció, del que abans se’n deia «un senyor», que responia a una sàvia combinació d’intel·ligència, cultura i savoir faire en el tracte".

Són gairebé 400 pàgines amb una vintena d'articles de to assagístic, científic o personal, de temàtica lingüística, literària o de tall més memorístic, i d’enfocament normatiu, comparatiu, diacrònic, diatòpic, descriptiu o sociolingüístic, a càrrec d'exalumnes, col·legues i amics acadèmics que "pretén preservar la seua memòria", explica el director de la Càtedra, Joan-Ramon Veny. El volum es tanca amb un perfil bibliogràfic de Julià-Muné que recull les seues aportacions i dades més rellevants.

La presentació de la miscel·lània serà un dels plat fort de la Jornada In memoriam Joan Julià-Muné, que comptarà amb Nicolau Dols, president de la Secció filològica de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i amic de Julià-Muné i el lingüista Premi d'Honor de les Lletres Catalanes (2015), Joan Veny.

La jornada inclou el lliurament del Premi Joan Julià-Muné al millor treball de fi de grau en Filologia catalana, promogut i patrocinat per l’IEC, així com la visita al fins ara Laboratori de Fonètica de la UdL 'Pere Barnils', i que ara durà el nom del seu impulsor i director, el professor Julià-Muné. Primer del seu àmbit de totes les universitats catalanes, actualment el laboratori està en procés de museïtzació.

Joan Julià-Muné també va crear l'Aula d'Estudis Xinesos, la Càtedra d'Estudis Asiàtics, i els cursos de llengua i cultura xinesa a la UdL, així com el Premi Internacional de Recerca en Filologia Catalana Joan Solà. L'any 2020 va ser distingit, a títol pòstum, amb el Premi Pompeu Fabra a la trajectòria professional, juntament amb Lídia Pons i Griera. Aquest guardó es va sumar al Premi Carles Rahola d'Assaig que va obtenir al 1984, al Premi multimèdia del Ministeri de Educació (2002) juntament amb Imma Creus, i al Premi Prat de la Riba de l'Institut d’Estudis Catalans (2006).

Durant el dia de la jornada, es podrà veure al vestíbul del Saló Víctor Siurana una exposició amb llibres del fons del Laboratori de Fonètica i de la col·lecció particular de Joan Julià que s'han incorporat a la Biblioteca de Lletres. Una mostra bibliogràfica centrada en els àmbits que més el definien, la fonètica i la sinologia.

MÉS INFORMACIÓ:

'In memoriam' Joan Julià-Muné. Jornada d'homenatge