La UdL guanya dos dels tres premis Exolum Emprèn de Campus Iberus

La spin-off UniSCool, com a empresa innovadora i l'start-up OncoNeoVac, com a idea de negoci

Premios_Exolum
Els premiats, amb el jurat i les autoritats / Foto: UPNA
La Universitat de Lleida (UdL) ha guanyat dos dels tres Premis Emprèn de Campus Iberus, patrocinats per la companyia Exolum (antiga CLH). En aquesta novena edició dels guardons, l'spin-off de la UdL i la Universitat de Sherbrooke (Canadà) Universal Smart Cooling (UniSCool) s'ha imposat a la categoria d'empresa innovadora, amb un premi de 7.000 euros; i l'StartUp OncoNeoVac, de la UdL i l'IRBLleida, a la d'idees de negoci, dotada amb 4.000 euros. Mentre, a resolució de reptes innovadors plantejats per Exolum ha guanyat Quimsil, de la Universitat Pública de Navarra (UPNA), que s'ha endut 2.000 euros.

UniSCool, constituïda el febrer de 2022, ha desenvolupat i patentat un sistema de refrigeració líquid, intel·ligent i directe de microxips i centres de processament de dades,  basat en un dissipador de calor adaptativa, que inclou una sèrie d'aletes activades tèrmicament i capaces d'adaptar eficientment l'extracció de calor local a fluxos de calor variables. La seua missió és reduir el consum elèctric tot incrementant la velocitat i fiabilitat dels sistemes de microelectrònica avançada (5G, RV, IA, etc).

La investigadora postdoctoral de l'Escola Politècnica Superior (EPS) Montse Vilarrubí Porta ha estat l'encarregada de presentar el projecte en la gala final, celebrada al campus d'Arrosadia de la UPNA, a Pamplona. UNiSCool ha rebut recentment un ajut de 100.000 euros d'ACCIO per impulsar la seua tecnologia en fase inicial i ha estat premiada pel Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya en la quarta edició dels seus premis Emergent.

El projecte OncoNeoVac, presentat per la investigadora de la Facultat de Medicina de la UdL i de l'IRBLleida Marta Corral Pujol, treballa en el desenvolupament d'una vacuna personalitzada contra el melanoma, un tipus de càncer de pell, dirigint una resposta immunitària contra els antígens específics de cada pacient. "Fa visible el tumor per al sistema immunitari, de manera que pot atacar-lo i destruir-lo", ha explicat Corral.

OncoNeoVac està basat en l'ús de neoantígens tumorals i pèptids DIF, derivats d'una proteïna anomenada periferina que tots tenim a l'organisme. "L'origen natural redueix la toxicitat i els efectes secundaris respecte els tractaments tradicionals", ha destacat la investigadora.

Text: Comunicació UPNA / Premsa UdL