El sistema econòmic, causa de les crisis financera, sanitària i climàtica

Marc Palahí, premi Alfons de Borja 2022, reivindica els boscos i la bioeconomia circular

PREMI ALUMNI
El lliurament del premi / Foto: UdL
"El nostre mon ha arribat a un punt d'inflexió històric. En 15 anys hem patit una crisi financera i una pandèmia, a la vegada que el canvi climàtic ha passat de ser una amenaça a una crisi permanent. A més, una nova guerra posa al descobert la nostra addicció als recursos fòssils. Són conseqüències diferents del mateix problema fonamental: el nostre sistema econòmic". Així de contundent s'ha mostrat el director de l'Institut Forestal Europeu (EFI), Marc Palahí Lozano, en recollir l'11è Premi Alfons de Borja que atorga l'Associació d'Antics Alumnes de la Universitat de Lleida – Alumni UdL. La cerimònia ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana, a l'edifici del Rectorat.

"Necessitem una nova economia on la vida, en majúscules, i no el consum, sigui el seu motor i raó de ser. Una economia que sigui circular, renovable i regeneradora", ha defensat aquest titulat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL. "La bioeconomia circular ha d'estar construïda des del respecte, el coneixement i la gestió de la biodiversitat com a pilar central. Els recursos biològics són renovables però no infinits", ha afegit. En aquesta línia, el premiat ha fet una petició: "hem de trencar l'addicció que tenim amb el consum i en aquest canvi de marc de valors, les Universitats hauran de jugar un paper important".

En una conferència titulada El planeta dels arbres, Palahí ha insistit que "hem de repensar els nostres valors com a societat, si volem reescriure a temps el nostre futur", tot reivindicant el paper dels boscos com a "columna vertebral de la vida a la terra". El director de l'EFI ha recordat que els primers arbres van aparèixer fa aproximadament 350 milions d'anys i l'Homo sapiens, fa només 300.000 anys. "Els boscos tenen un paper clau per tal que el planeta continuï sent habitable en el futur", ha subratllat. El gran repte del segle XXI, al seu parer, és "tenir la saviesa necessària per entrellaçar humanitat i natura, ecologia i economia, bioeconomia i biodiversitat".

Enginyer de forests per la UdL (1999) i doctor per la universitat finlandesa de Joensuu, Marc Palahí està considerat un expert en bioeconomia circular i canvi climàtic. Presideix la Circular Bioeconomy Alliance, creada pel rei Carles III del Regne Unit l'any 2020. Des del 2015, dirigeix l'EFI, on ja havia estat director de l'Oficina Regional Mediterrània. Entre altres reconeixements, compta amb la medalla d'honor del Col·legi Oficial d'Enginyers Forestals i el Premi Tim Peck al jove científic forestal més destacat d'Europa.

Alumni UdL ha comptat amb 2.850 usuaris actius durant el curs 2021-22. El premi Alfons de Borja - patrocinat per la Universitat de Lleida, Segre i Banco Santander- consisteix en l'escultura “El coneixement”, creada expressament per l'artista argentí establert a Lleida, Miguel Ángel González. És una peça de ferro, resina i fusta que expressa les diferents àrees de coneixement que s'imparteixen a la Universitat. El premiat també ha rebut una aquarel·la de Joaquim Ureña, a l'igual que l'ETSEA pels 50 anys de la seua creació.

Continguts relacionats

Galeria fotogràfica de l'acte de lliurament de l'11è Premi Alfons de Borja