Les poblacions d'alta densitat de perdiu roja, claus per a la biodiversitat

Així ho conclou una recerca de la UdL que ha publicat PLOS ONE

perdiudins
Perdius en bandada familiar. FOTO: Patricia Maldonado
Les poblacions expansives en alta densitat de perdiu roja silvestre són claus per millorar la biodiversitat, segons una recerca de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida que acaba de publicar la prestigiosa publicació internacional PLOS ONE. Els investigadors han estudiat durant 14 anys la població d'aquestes aus, en decliu en la major part dels agrosistemes hispànics, a Castella la Manxa. Concretament, a la finca privada Las Ensanchas de Ciudad Real.

La recerca n'ha analitzat la població de perdius roges per "associar després les dades a les variables meteorològiques i la producció neta primària", segons explica el professor de l'ETSEA, Jesús Nadal. Així han comprovat, que els anys amb pitjor clima hi ha més problemes de reproducció i, fins i tot, moren exemplars adults, disminuint així la densitat de la població. Per contra, millors condicions climàtiques contribueixen a què la reproducció sigui exitosa. A banda, hi ha altres variables que afecten el potencial reproductor de les perdius, com ara la qualitat de l'hàbitat i, sobretot, l'impacte de la predació en els exemplars adults.

De la investigació de la UdL es desprèn que una gestió adequada de les poblacions de perdiu roja silvestre beneficia tant la biodiversitat com la producció de riquesa natural de l'agrosistema, tal i com es posa de manifest a Las Ensanchas, on trobem presents espècies que en altres llocs han desaparegut o estan amenaçades com ara l'àliga imperial ibèrica i el linx ibèric.

Es tracta de controlar l'estructura de població de forma que la relació de sexes sigui equilibrada, explica Jesús Nadal, perquè això augmenta el potencial reproductor i, per tant, les possibilitats d'incrementar el nombre d'animals. També s'ha de garantir la qualitat de l'habitat i regular-ne la població de predadors. "És l'home qui intel·ligentment ha d'exercir aquest paper regulador dels ecosistemes", conclou Nadal.

ARTICLE COMPLET:
Article Age and sex ratios in a high-density wild red-legged partridge population