El Congrés internacional de docència universitària insta a posar l'estudiantat al centre

Incorporar-lo en el disseny de processos d’aprenentatge i de plans d'estudi, n'és una de les conclusions

DCIDUI
El rector de la UdL ha clausurat el congrés. FOTO: UdL
Posar l'estudiantat al centre, tot incorporant-lo no només en el procés d’aprenentatge sinó també en el seu disseny i en el dels plans d’estudis, ha estat una de les conclusions més destacades del XII Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) que, des de dimarts i fins avui, ha tingut lloc a la Universitat de Lleida (UdL). Organitzat per les universitats públiques catalanes i l'ACUP (Associació Catalana d’Universitats Públiques), aquest és el primer cop que el CIDUI dedica una taula d'anàlisi integrada únicament per estudiants i titulats, amb la voluntat, segons els organitzadors, de millorar les experiències d'aprenentatge, temàtica central del Congrés.

La creixent diversitat en els perfils d'alumnat a les universitats ha de permetre que tothom se senti representat en els processos d'aprenentatge i avaluació. "Els estudiants han de poder escollir entre diferents possibilitats en relació a la definició del seu itinerari educatiu, les modalitats d’assistència a classe, els models d’avaluació i l’ús d’eines i recursos diversos", ha explicat el coordinador del CIDIU, Ernest Pons, tot recollint algunes de les propostes de les tres taules d'anàlisi que han tingut lloc al CIDIU (alumnes, docents i representants de tots els agents que intervenen en els processos d'aprenentatge).

Altres han estat, la necessitat de garantir una interacció i un acompanyament permanent per part del professorat i de la universitat a l'estudiantat, sobretot al més mancat de recursos, i la d'incorporar els avenços tecnològics actuals a l'aula. També s'ha reivindicat la importància de reconèixer la docència en l’àmbit universitari, a vegades eclipsada per la investigació.

En aquest sentit, el rector de la UdL, Jaume Puy, ha volgut posar en valor la feina del professorat. "Formar professionals motivats i competents és una important tasca social dels professors, per tant, un bon professor mereix tot el reconeixement social", ha dit durant la cloenda del Congrés. El rector també ha insistit en  que "prendre'ns seriosament l'activitat universitària passa per refermar el nostre compromís amb la docència que és la nostra raó de ser".

En la cloenda del CIDIU, que ha tingut prop de 600 inscrits, també hi han participat el secretari general de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nin, i la vicerectora d'Ordenació Acadèmica i Qualitat de la UdL, Paquita Santiveri Morata. En l'acte també s'han lliurat els premis a les millors comunicacions orals i pòsters d’enguany. La propera edició del CIDIU tindrà lloc a la Universitat de Barcelona.

TEXT: Comunicació ACUP/Premsa UdL