Una trentena d'alumnes d'ESO s'apunten al dictat plurilingüe

Per primer cop, participa al concurs estudiantat de la Franja de Ponent

dictatplurilingueUdL2018
L'equip guanyador de la passada edició. FOTO: Facultat de Lletres-UdL
Un total de 34 alumnes de 3r i 4t d'ESO de 17 centres educatius competiran aquest divendres, 22 de març, al Saló Víctor Siurana, en una nova edició del Dictat plurilingüe de la Universitat de Lleida (UdL).

Es tracta d'un concurs dictat en anglès, castellà i català que organitza des de fa quatre anys la Facultat de Lletres i que enguany, per primer cop, hi participa alumnat de la Franja de Ponent, en concret de l'IES Baix Cinca de Fraga. La resta provenen de centres de Lleida ciutat (7), Mollerussa (1), Balaguer (2), Almacelles, Bellpuig, Les Borges Blanques, Artesa de Segre, Granadella i Tàrrega.

La competició s'estructura en un dictat de paraules en les tres llengües que s'han de lletrejar en un ordinador. Cada centre hi participa amb una parella d'estudiants, que poden ser del mateix curs o de diferent. Junts s'enfronten a tres nivells eliminatoris i un de final, amb dificultat creixent, i cada encert és un punt que puja al caseller.

Les parelles ha de lletrejar tres paraules de cada llengua en l'ordre següent: castellà, anglès i català, amb un temps de 25 segons per a cadascuna, que comença a comptar quan s'ha llegit un parell de cops. Es pot demanar que es repeteixin els mots si es tenen dubtes, però el temps no s'atura. Al nivell 4, en ser més complicat, les paraules van acompanyades d'una definició.

Els mots del dictat estan repartits en diferents sobres que escullen a l'atzar els participants. Qui arribi a superar tots els nivells haurà hagut de lletrejar correctament 36 paraules, sempre i quan no es produeixin empats. Els guanyadors rebran un val Abacus de 150 euros cadascun; els segons classificats, de 100 euros; i els tercers, de 50.

L'objectiu d'aquesta iniciativa, que s'emmarca en el pla d'Activitats de transició de secundària a la Universitat de Lleida, és d'una banda, promoure, les competències lingüístiques en aquestes tres llengües. De l'altra, donar a conèixer la Facultat de Lletres entre l'alumnat i el professorat de Secundària.

En l'organització també hi col·laboren els departaments d'Anglès i Lingüística, Filologia Catalana i Comunicació, i Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica de la UdL, així com el vicerectorat d'Estudiants. La primera edició del Dictat Plurilingüe es va estrenar al 2016 amb 24 estudiants de dotze centres entre Lleida ciutat, Balaguer Almacelles, Almenar, Mollerussa, Bellpuig, Ponts i Seròs.