Premien dos treballs sobre història del paisatge i recuperació patrimonial als Pallars

Lliuren els guardons en la XI Jornada de noves tecnologies aplicades al turisme

premisturisme
Lliurament dels premis. FOTO: UdL
Un treball de final de grau (TFG) sobre els antics camins de la Vall de Siarb (Pallars Sobirà) i un de final de màster sobre la recuperació patrimonial de la Vall Fosca (Pallars Jussà) han estat guardonats per la Càtedra de Turisme Interior i de Muntanya de la Universitat de Lleida (UdL) en la primera edició dels seus premis als millors TFG i TFM que patrocina la Diputació de Lleida amb un total de 600 euros.

Es tracta del TFG: Recuperació i documentació dels antics camins del vescomtat de Vilamur (vall de Siarb) entre els segles XVI - XIX, de la graduada en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i actualment alumna del Màster en Gestió d'Àrees de Muntanya de la UdL, Gemma Miquel i Torres, i del TFM: La recuperació patrimonial de la Vall Fosca com a element turístic excepcional, de Francesc Xavier Gras i Rossell, màster en Gestió d'Àrees de Muntanya per la UdL. Amb aquests premis la càtedra vol reconèixer els millors treballs de recerca de l'alumnat universitari que tinguin com a aspecte principal el turisme a les terres d'interior i de muntanya de la demarcació de Lleida amb l'objectiu de potenciar-lo.

Gemma Miquel ha documentat l'evolució dels camins que van articular les dinàmiques socials, migratòries, agràries i comercials internes de l'antic vescomtat de Vilamur (Vall de Siarb, Pallars Sobirà) durant els segles XVI al XIX a partir dels treballs de l'època de Francisco Zamora o Onofre Timbau com també de vestigis cartogràfics. Per la seua part, Francesc Xavier Gras, s'ha centrat en projectes turístics de recuperació patrimonial com el de l'Hospital de Cartró, amb un procés de participació ciutadana en marxa, i el ja consolidat de la història de la hidroelectricitat al Parc nacional d'Aigüestortes i el seu entorn. Gras conclou que aquest model de turisme de proximitat, sostenible, i respectuós amb el medi, els agents del territori, la població de la Vall i la implicació de l'administració és no només viable sinó que pot esdevenir un motor de desenvolupament econòmic. Els treballs han estat tutoritzats per Oscar Jané Checa (UAB) pel que fa al TFG, i per Montserrat Salvà Caterineu (Universitat de Barcelona) pel que fa al TFM.

Els guardons han estat lliurats per la vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, i pel director de la càtedra i degà de la Facultat de Dret, Economia i Turisme, Eduard Cristòbal en el marc de la Jornada de noves tecnologies aplicades al turisme que organitza anualment la facultat i que enguany ja passa per l'onzena edició.

La sessió de matí s'ha obert amb experiències de turisme interior, en aquest cas relacionades amb el formatge, que han donat pas a projectes on la tecnologia hi té un paper rellevant. Es tracta d'Ebrelumen festival de videomapping i natura de la ribera d'Ebre i de Ludi Artis, una empresa de gamificació turística amb escape rooms i gimcanes. Per la tarda serà el torn de la plataforma en línia d'experiències turístiques arreu del món en castellà Civitatis, mentre que la jornada es tanca amb una conferència sobre la responsabilitat social de les empreses turístiques i com han de comunicar a través de les xarxes socials.