Ucraïna i els conflictes geopolítics, eix d'una conferència a la UdL

A càrrec d'una investigadora hongaresa, el 3 de maig al Rectorat

transcarpàtia
Paisatge de Transcarpàtia / Foto: Михайло Пецкович, Львів (CC BY-SA 3.0)
La mobilitat o immobilitat d'Ucraïna en el context dels conflictes geopolítics és l'eix de la xerrada que oferirà la investigadora hongaresa Ágnes Erőss a la Universitat de Lleida (UdL) el proper dimarts, 3 de maig. Erőss, del Centre de Recerca d'Astronomia i Ciències de la Terra d'Hongria, és una de les autores del documental Lenin ja no era necessari que també es projectarà durant la sessió. L'obra reflecteix la vida quotidiana de la comunitat hongaresa abans i després de l'enfonsament del règim soviètic a la regió de Transcarpàtia, una zona que va formar part d'Hongria des del segle X fins a l'any 1918 i que actualment es troba a l'oest d'Ucraïna.

Aquesta terra fronterera ha passat per moltes mans, des de formar part de l'Imperi Austrohongarès a ser una regió autònoma dins de Txecoslovàquia o patir l'ocupació nazi fins incorporar-se a Ucraïna. Actualment a Transcarpàtia hi viu una important minoria hongaresa, d'uns 150.000 habitants. I la seua capital, Uzhgorod, ha triplicat la població des que va començar la invasió russa.

Ágnes Erőss centra la seua recerca en la representació espacial de la memòria i la política de commemoració, amb especial consideració a la política simbòlica i les estratègies d'apropiació de l'espai en entorns (urbans) disputats. Ha estat estudiant les dimensions socials i polítiques de la migració transnacional de la minoria ètnica hongaresa a Transcarpàtia. La xerrada tindrà lloc el dia 3, a partir de les 11.00h, a l'Aula 2.37 de la Facultat de Lletres, a l'edifici del Rectorat.