Un bitllet de diligència del fons Sol-Torres, en una mostra a Girona

El tiquet, que data del 1843, està dipositat a la Biblioteca de Lletres

diligencia-Sol-Torres-UdL
Fons Romà Sol- Carme Torres/ Biblioteca de Lletres de la UdL

No sabem qui era en Felip Costa, però un dia de 1843 va comprar un bitllet per viatjar de Saragossa a Lleida en diligència. El tiquet, que li va costar 126 reals de l'època, li atorgava un seient en el cotxe de cavalls que, la nit del 21 d'agost, sortia cap a Lleida.

Aquest bitllet, del Fons Romà Sol-Carme Torres que es conserva a la Biblioteca de la Facultat de Lletres de la Universitat de Lleida, s'exposa a Girona en la mostra Girona als ulls de les viatgeres (S.XIX-XX) que, fins al proper 27 de setembre, es pot visitar al Museu d'Història d'aquesta ciutat.

L'exposició presenta una selecció de vint-i-cinc testimonis de dones estrangeres, recollits en diaris de viatge i altres textos personals, que relaten les experiències viscudes d'aquestes viatgeres al seu pas per la localitat catalana. Una mirada de la ciutat a través del testimoni literari en primera persona de les dones que van visitar-la durant els segles XIX i XX, una època on el monopoli del viatge estava exclusivament en mans dels homes.

A la mostra s’hi poden veure, a més, diferents objectes de contextualització com ara vestits d’època, objectes d’equipatge antics, bitllets de diferents mitjans de transport, diaris de viatge, guies turístiques i nombroses  imatges  de  la  ciutat. És en aquest espai on els visitants podran veure el bitllet de diligència del Fons Sol-Torres de la UdL.

Aquest fons, donat pel matrimoni lleidatà a la Universitat l'any 2004, conté 5.739 monografies modernes i 1.391 de fons antic, 4.300 opuscles, 217 romanços, 618 goigs i diverses publicacions periòdiques (1.200 títols corresponents a 11.844 exemplars), que abasten des del segle XIX fins a l’actualitat.

El fons, a més del bitllet que s'exposa a Girona, conserva en molt bon estat dos tiquets més per viatjar amb diligència. Un, a nom de Don Vilalta, per viatjar a Barcelona el 2 d'abril de 1853, i un altre per anar a Tarragona, a nom de José Còrdova, que data del 4 de desembre de 1854.