Un catedràtic de la UdL, doctor 'honoris causa' per una universitat argentina

Honoris-FlocelSabateUdL
Sabaté, a l'esquerra, amb el rector i el degà de Lletres de la UNCuyo. FOTO: UNCuyo

Flocel Sabaté, catedràtic d'Historia Medieval de la Universitat de Lleida, va ser investit ahir doctor honoris causa per la Universitat Nacional de Cuyo (UNCuyo), a Mendoza (Argentina).

Aquesta universitat, que durant els anys 40 va acollir exiliats com ara el filòleg, Joan Coromines, o l'historiador i ministre de la Segona República, Claudio Sánchez-Albornoz, compta, entre altres doctors honoris causa, amb l'exjutge, Baltasar Garzón, el premi Nobel de Medicina, Luc Montagnier, o el vicepresident de Bolívia, Álvaro García Linera.

Durant l'acte d'investidura, el professor de la UdL ha pronunciat un discurs sobre la construcció de les entitats nacionals a Argentina i Espanya.

Flocel Sabaté dirigeix el grup de recerca consolidat en Estudis Medievals Espai, Poder i Cultura format per medievalistes de les universitats de Lleida i la Rovira i Virgili procedents de les àrees d'Història Medieval, Història de l'Art, Filologia Hispànica i Filologia Catalana. Com a investigador ha estudiat la societat, el territori, les institucions i el poder en l’edat mitjana, entenent-los com una base que s’ha projectat en els mecanismes de cohesió de les societats posteriors fins als nostres dies. Des d’aquesta perspectiva ha abordat temes com ara identitat i la memòria en la societat.

Membre de la Societat Espanyola d'Estudis Medievals -de la qual en va ser vicepresident-, així com de la junta directiva de la coordinadora de medievalistes europeus (CARMEN), Sabaté també ha presidit el “Forum for Medieval National Associations”, una entitat que coordina les associacions d’història medieval a nivell mundial. Professor visitant en diverses universitats d'Europa i Amèrica, ha dirigit diversos projectes europeus, amb el suport d’entitats com l’European Science Fundation.

La Universitat de Lleida també compta entre els seus docents amb dos doctors honoris causa investits per universitats de l'Amèrica llatina. És tracta del catedràtic d'Antroplogia, Carles Feixa, distingit per la Universitat colombiana de Manizales, i del catedràtic de Tecnologia dels aliments, Albert Ibarz, honoris causa per la Universitat Nacional de Trujillo (Perú).