Un concert descobreix els secrets ocults de la música de Bach

Amb les 'Variacions Goldberg' i un espectacle visual a càrrec del Trio Orfeu

TRIO-ØRFEU
El Trio Orfeu. FOTO: web Orquestra Julia Carbonell
El musicòleg Johann Nikolaus Forkel explica en la biografia de Johann Sebastian Bach (1685-1750) que les Variacions Goldberg (1742) van ser encarregades pel comte Kaiserling, ambaixador de Rússia a Saxònia, perquè el clavicordista de la seua cort, Johann Gottlieb Goldberg, l'entretingués durant les nits d'insomni. Aquesta obra, originalment escrita per a teclat i anomenada Ària amb variacions diverses, serà la protagonista, en una de les versions més conegudes per a trio de corda, del proper concert de la XXX Temporada musical de la Universitat de Lleida (UdL).

Amb el títol Els secrets ocults en la música de Bach, el concert tindrà lloc dimecres, 8 de març, a les sis de la tarda, a la Sala d'actes de l'edifici del Rectorat. La interpretació anirà a càrrec de Joan Sancho (violí), Jordi Roure (viola) i Ònia Tomàs (violoncel), integrants del Trio Orfeu, que precisament va començar el seu recorregut musical amb aquesta obra, una de les més famoses de Bach i de les més apreciades pels amants de la música clàssica.

El concert s'acompanyarà d'una presentació en format audiovisual per contextualitzar l'obra i la vida del compositor alemany i de l'espectacle visual DeeLight. Pensat expressament per les Variacions, es tracta d'imatges d'intel·ligència artificial dissenyades a partir d'algoritmes que es projecten a l'escenari i que reaccionen amb la música en directe. DeeLight ha estat desenvolupat per la firma Artístics Produccions, un projecte creatiu de Jordi Roure, un dels músics del Trio Orfeu.

Roure, que començà els estudis musicals a l'Escolania de Montserrat per després passar a l'Escola Superior de Música de Catalunya i a la Hochshule für Musik und Tanz Köln de Colònia (Alemanya), ha format part d'orquestres de renom com la Nacional d'Espanya o la de Cadaqués i col·labora, entre d'altres, amb l'Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida.

Joan Sancho és titulat superior de violí pel Conservatori Superior de Barcelona i postgrau al Conservatori del Liceu. Ha estat membre de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i des del 2022, membre titular de la Julià Carbonell. És integrant del Quartet Prysma i de Free’t, un grup d’improvisació a través del llenguatge del soundpainting, a més de professor de violí al Conservatori de Lleida.

Ònia Tomàs es va formar a la Guildhall School of Music de Londres. Gràcies a la beca de la Fundació Pau Casals va tocar com a solista en dos concerts de Haydn per a violoncel amb les Orquestres Camerata XXI i Barcelona Sinfonietta. Ha col·laborat amb formacions com l'Oviedo Filharmonia i l'Orquestra Camera Musicae i actualment és integrant de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida – OJC i del Quartet Matisse.

Les Variacions Goldberg que es podran sentir al concert són les de per a trio de corda BWV 988: Ària, Variació 1-15, Variació 16-30 i Ària da capo del violinista rus Dimitri Sitkovetski.