Un estudi de porcí de l'ETSEA, premi a la recerca en producció ecològica

Atorgat per Ecovalia i Núñez de Prado rep 6.000 euros

premi ramaderia ecològica
D'esquerra a dreta: Álvarez, Argemí i Felipe Núñez de Prado / Foto: ETSEA-UdL
Un estudi de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL) sobre Estratègies d'alimentació, avaluació de l'impacte ambiental i valoració de dietes del porcí ecològic s'ha endut el Premi Nacional a la Recerca en Producció Ecològica que atorguen l'associació Ecovalia i la família Núñez de Prado. El treball forma part d'un capítol de la tesi doctoral de la investigadora Immaculada Argemí, que firma conjuntament amb els professors del departament de Ciència Animal Javier Álvarez, Daniel Villalba i Marc Tor. El reconeixement inclou una dotació econòmica de 6.000 euros.

El treball analitza la viabilitat nutricional, econòmica i ambiental de formular racions amb aliments alternatius, triant preferentment locals, prescindint inicialment de la soia i els seus derivats i minimitzant el nombre de matèries primeres de la fórmula per a poder aplicar-se fàcilment en granja. Els resultats assenyalen que "excepte en la fase de garrins, de menys de 30 quilos, és possible formular dietes de porcí ecològic prescindint de la soia i usant fonts proteiques adaptades al clima mediterrani (guixera, faves, pèsols i alfolva) i cereals d'hivern (sègol, blat, ordi i triticale)", explica Argemí.

A banda d'aquest estudi de l'ETSEA, guanyador de 2019 en la modalitat de Recerca, el jurat ha atorgat un accèssit al treball Impacte dels hàbitats seminaturals sobre conservació de crisòpids en olivars ecològics, de Rafael Alcalá (Universitat de Granada), i una menció per a Possibilitats d'ús de substàncies d'origen natural per al control biològic de la verticilosi de l'olivera a Andalusia, d'Antonio Mulero-Aparicio (Universitat de Còrdova). El lliurament dels 21ens Premis Nacionals a la Recerca i Defensa en Producció Ecològica ‘Andrés Núñez de Prado’ ha tingut lloc a Baena, Còrdova.