Una exposició recorre el fons bibliogràfic del biògraf de Vallverdú

Llibres i documentació personal, donació de la família de Josep Maria Aloy a la UdL

expoaloy
Responsables de la biblioteca amb els familiars de Josep Maria Aloy. FOTO: Biblioteca i Documentació-UdL
Fons Josep Maria Aloy: mostra bibliogràfica, és el títol de l'exposició que des d'ahir i fins el proper 19 d'octubre es pot veure a la Biblioteca Jaume Porta de la Universitat de Lleida (UdL). Presenta en sis expositors una selecció dels llibres, revistes, documentació personal i fotografies de qui fou el biògraf de Josep Vallverdú, Josep Maria Aloy (Manresa 1948-2020), i que formen part de la donació a la UdL que el passat mes d'abril es va materialitzar amb la signatura d'un conveni.

Aquest fons de 283 llibres, 45 exemplars de 22 revistes i documentació personal (fotografies, correspondència, recull de premsa, etc.) on hi destaca el manuscrit original de Rovelló, prové de la biblioteca personal d'Aloy dedicada a Vallverdú, i va ingressar a la unitat de Biblioteca i Documentació de la UdL l'agost de 2022. Bona part d'aquests volums i documents van ser donats per l'escriptor lleidatà al seu amic i biògraf i ara venen a completar l'extens Fons Josep Vallverdú de la UdL. Un altre fons bibliogràfic d'Aloy, el de literatura infantil i juvenil, on ell hi va destacar sobretot com a crític, es troba al Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy, a Manresa.

Quant a l'exposició de la UdL, s'organitza en cinc àmbits temàtics. El d'Aloy autor presenta set llibres escrits per ell, alguns títols al voltant de Vallverdú i altres de literatura infantil i juvenil. El de crític i divulgador, inclou diversos articles així com textos de dos dels seus blogs, Vallverdú.org i Mascaró de proa, el qual va obtenir el XII Premi Aurora Díaz-Plaja. Al de curador, hi trobem el llibre Contes en òrbita (1991) de Josep Vallverdú i tres obres de Joana Raspall de les quals també en fou l'editor. El cinquè bloc temàtic està dedicat a la seua tasca de biògraf de Vallverdú, amb documents i fotografies personals sobretot, i el darrer, el de Fons especial de la Universitat, presenta altres documents d'interès del fons Aloy.

Avui, Fina Tàpias, Mònica Aloy, M. Dolors i Joaquim Aloy Bosch (vídua, filla, germana i germà respectivament de Josep Maria Aloy), que han estat rebudes pel rector de la UdL, Jaume Puy, han visitat l'exposició que la UdL dedica al fons del seu familiar, com també la de Geografies Josep Vallverdú, a la Biblioteca pública de Lleida, i on s'hi exposen, entre altres, 279 títols provinents dels Fons Josep Vallverdú i Josep Maria Aloy de la UdL.

MÉS INFORMACIÓ: