Una recerca lleidatana conclou que la cloroquina no protegeix de la COVID-19

Resultats de l'enquesta a pacients amb tractament crònic publicada a 'PLOS ONE'

1coronavirus
Coronavirus SARS-CoV-2 / Foto: Prachatai (CC BY-NC-ND 2.0)
La cloroquina i els seus derivats no tenen un efecte protector sobre la COVID-19 en persones tractades crònicament, segons una recerca desenvolupada per investigadors de la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova; que acaba de publicar la prestigiosa revista internacional PLOS ONE. Són els resultats del seguiment a pacients que prenen aquest fàrmac per al control de les seues malalties auto-immunes, comparant la prevalença de la COVID-19 entre ells i un grup de control que no consumeix cloroquina.

Els investigadors han distribuït una enquesta, amb especial atenció a les associacions espanyoles de pacients centrades en malalties auto-immunes i reumatologia, però també a la població en general. En total, l'han respost 2.295 individus d'arreu de l'Estat espanyol, dels que n'han seleccionat 2.150. Dins d'aquesta mostra, 319 són persones que segueixen tractaments amb cloroquina o derivats. La majoria, amb hidroxicloroquina.

Malgrat aquests fàrmacs han demostrat efectivitat contra infeccions víriques com ara la síndrome respiratòria aguda greus (SARS), la grip A o el Zika, l'estudi ha comprovat que en el grup tractat la prevalença de la COVID-19 és del 5,3% i al de no tractats, del 3,4%. Les xifres augmenten en casos d'exposició comunitària, pujant fins el 17% en grups tractats i el 13,4% en no tractats.

"Les dades indiquen que els pacients que prenen regularment derivats de cloroquina estan igualment exposats a la infecció per SARS-CoV-2 i han de prendre les mateixes mesures de protecció que la població general", destaca el professor de la Facultat de Medicina de la UdL i investigador de l'IRBLleida, Joan Fibla. "Aquestes conclusions s'haurien de tenir en compte en els protocols de prevenció i tractament elaborats pels responsables polítics sanitaris pel tractament de la malaltia en nous brots", afegeixen els autors de l'article.

L'Organització Mundial de la Salut també ha confirmat que cap dels fàrmacs contra la COVID que estava provant -com la cloroquina i el remdesivir- en redueixen la mortalitat.