Una tesi per aprofitar els residus de la fabricació d'olives, premiada per la Càtedra AgroBank

La investigació de Pedro García, de la Universitat Pablo Olavide de Sevilla, ha estat l'escollida entre 63 treballs

Foto laboratorio PGS
Pedro García Serrano. FOTO: UPO
'Nous processos d'elaboració d'olives de taula per a l'aprofitament integral dels seus abocaments' és el títol del treball guanyador del 6è Premi a la millor tesi doctoral de la Càtedra AgroBank Qualitat i Innovació en el sector agroalimentari que impulsen la Universitat de Lleida (UdL) i CaixaBank. Obra de Pedro García Serrano, doctor per la Universitat Pablo de Olavide (UPO) de Sevilla, l'estudi analitza com substituir o eliminar les substàncies químiques que habitualment s'utilitzen en els processos de fabricació de les olives de taula per d'altres més econòmiques i menys contaminants, amb l'objectiu d'aprofitar els abocaments que generen i usar-los potencialment com a biofertilitzants.

El jurat, format pel director de la Càtedra -el professor de la la UdL Antonio Ramos- i els membres del comitè assessor cientificotècnic de la mateixa, l'han valorada entre d'altres per la seua contribució a una major sostenibilitat del sistema i a l'economia circular. García Serrano, que rebrà 5.000 euros, ha estat escollit entre 62 candidats, 9 més dels què hi van optar en l'anterior edició del premi. Del total de candidatures un 59,7% han estat presentades per dones i un 40,3%, per homes. Hi han participat doctors i doctores residents en 13 comunitats autònomes. La majoria de tesis provenen de la Comunitat Valenciana, amb 18, seguida de Catalunya, amb 11, Andalusia, amb 6, i Extremadura i Castella i Lleó, amb 5 cadascuna d'elles.

D'altra banda, el jurat ha atorgat un accèssit de 1.000 euros, a Laura Settier Ramírez, doctora per la Universitat Politècnica de València (UPV), per 'Envasos actius portadors de microorganismes per a la bioconservació d'aliments', tesi realitzada a l'Institut d'Agroquímica i Tecnologia d'Aliments (IATA-CSIC). Aquesta investigació planteja diferents estratègies per al desenvolupament i l'aplicació d'envasos actius portadors d'agents de biocontrol que inhibeixin la proliferació de microorganismes, com ara bacteris i fongs patògens, i així aconseguir augmentar la seguretat i perllongar la vida útil dels aliments.

En aquesta edició del premi, la Càtedra AgroBank de la UdL "posa en valor de nou el talent dels investigadors i les investigadores que amb els seus treballs d'excel·lència contribueixen a avançar en el sector agroalimentari i al mateix temps n'impulsa la seua carrera professional", explica Ramos.