UniSCool, premi Emprenedoria de la Fundació Caixa d’Enginyers

La 'spin-off' sorgida de la UdL i la Universitat canadenca de Sherbrooke rep 15.000 euros

uniscoolR
D'esquerra a dreta: Barrau, Jiménez, Vilarruví i Jaume Puy, rector de la UdL.FOTO: UdL
Universal Smart Cooling (UniSCool), la spin-off sorgida i participada per la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat de Sherbrooke (Canadà), ha estat la guanyadora de la desena edició del Premi Emprenedoria de la Fundació Caixa d'Enginyers, dotat amb 15.000 euros.

Aquesta empresa derivada, creada al 2022 pels investigadors Montse Vilarrubí i Jérôme Barrau (UdL), Luc Fréchette (Universitat de Sherbrooke) i Ramon Jiménez (CEO de l'empresa), té com a missió reduir el consum elèctric dels centres de dades tot incrementant la velocitat i fiabilitat del processament de les mateixes dels sistemes de microelectrònica avançada (5G, RV, IA, etc). La spin-off han desenvolupat i patentat un sistema de refrigeració líquid intel·ligent i directe al xip que optimitza l'extracció de calor, aconseguint reduir fins a un 70% el consum energètic.

UniSCool, que ha resultat guanyadora entre nou projectes empresarials més, ha estat escollida per la seua "viabilitat i la solidesa conforme el mercat, l'avantatge competitiu, l'equip i la possibilitat de generar valor a la societat". Enguany, l'edició d'aquest premi ha posat èmfasi en projectes relacionats amb el desenvolupament sostenible, la tecnologia i la innovació, amb especial atenció a la indústria 4.0, l'energia sostenible, l'economia circular, l'alta tecnologia i els sectors que es trobin dins els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de Nacions Unides.

"És tot un orgull haver estat guardonats amb el Premi Emprenedoria -afirma Ramon Jiménez. Busquem convertir-nos en la solució referent de refredament transversal als problemes tèrmics de centres de processament de dades, dispositius electrònics, plaques fotovoltaiques i vehicles elèctrics, creiem realment en el nostre projecte i que a més serem una solució real per a les empreses, a més de poder tenir un impacte real a la societat i millorar-la".

L'any passat UniSCool va ser guardonada el Premi Emergent en la categoria Llavor del Clúster de l'Energia Eficient de Catalunya, el Premi Joan Roget a la transferència de coneixement de la conselleria de Recerca i Universitats i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, i el Premi Exolum-Emprende de Campus Iberus en la modalitat d'empresa innovadora.

TEXT: Fundació Caixa d'Enginyers/ Premsa UdL