Uns 180 escolars, al Congrés Recerkids 2023

Presenten a la UdL els seus projectes de recerca sobre biodiversitat

recerkids22
Participants en l'edició de l'any passat / Foto: ICE-UdL
Uns 180 nens i nenes de 5è i 6è de Primària participaran aquest divendres a la Universitat de Lleida (UdL) al Congrés Recerkids, impulsat pel Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat, en col·laboració amb la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de la UdL. Són 30 més que en l'anterior edició i provenen de sis centres educatius: El Carme, Antoni Bergós, El Segrià, Creu del Batlle, Vedruna (Bellpuig) i Arnau Berenguer (El Palau d'Anglesola). Els participants presentaran els seus projectes de recerca sobre biodiversitat i podran gaudir d'un espectacle de Clowntífics de Big Van Ciència i de dos tallers, amb professorat de la UdL. Un, centrat en la identificació d'arbres i un altre, sobre l'evolució de les espècies.

El congrés és la culminació de tot un trimestre de feina en què l'alumnat de Primària ha desenvolupat un projecte de recerca científica a l'aula. Aquest curs, per commemorar l'aniversari de Jordi Sabater i Pi, primatòleg català que va descobrir Floquet de Neu l'any 1966, les recerques s'han emmarcat en la zoologia i la biodiversitat, amb especial incidència en l'afectació de les espècies invasores als ecosistemes. Durant la primera fase, que va començar al gener i ha acabat aquest mes d'abril, els grups-classe han desenvolupat els treballs que exposaran aquest divendres al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL.

La Universitat de Lleida ha participat dos tallers, en els quals l'alumnat anirà participant per grups. En el primer, titulat Conec, trio i planto arbres, aprendran a identificar diverses espècies ornamentals com el xiprer, la palmera o el  ginkgo a partir de la seua silueta i detalls de fulles i fruits, i a trobar el seu emplaçament idoni d'acord amb les seues característiques. En el segon, batejat com El joc de l'evolució, partiran d'un cas històric, el de les papallones del bedoll (Biston betularia) que van canviar de color a Anglaterra arran de la Revolució industrial. Simularan tres variables que condicionen la probabilitat de deixar descendència i observaran com la població va canviant amb les successives generacions.

Lleida inaugura el calendari de congressos Recerkids 2023, que seguiran al maig a la Universitat de Girona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. En total, més de 2.700 noies i nois de 70 centres de tot Catalunya prendran part en la 7a edició del programa, que té com a objectiu promoure la recerca entre les nenes i nens de 5è i 6è de Primària, així com donar a conèixer la tasca investigadora i de divulgació que es porta a terme a les universitats i els centres de recerca de Catalunya.

MÉS INFORMACIÓ:

Web de Recerkids