Uns 2.300 alumnes inicien la primera selectivitat postpandèmia a la UdL

Els exàmens, que continuen fins dijous, sense màscara després de dos anys

paujuny22
Inici dels exàmens a la Facultat de Dret, Economia i Turisme / Foto: UdL
Un total de 2.304 alumnes, 9 més que en la mateixa convocatòria de l'any passat, han començat aquest dimarts les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) als 13 tribunals que gestiona la Universitat de Lleida (UdL) a la capital de Ponent, Tàrrega, Tremp, La Seu d'Urgell i Vielha. D'aquests, 1.809 són estudiants que han acabat el Batxillerat, 286 es presenten per pujar nota i 209 provenen de Cicles Formatius de Grau Superior. És la primera convocatòria de la selectivitat en la tornada a la normalitat després de la pandèmia de COVID-19, sense màscares sanitàries i amb la recuperació dels tres dies de proves.

Una altra novetat d'enguany: un formulari sense nom on l'alumnat ha de marcar amb una creu si vol rebre els enunciats en català, castellà o aranès. Així es compleix una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que indica que l'elecció ha de ser anònima. El coordinador de les PAU a la UdL, Xavier Carrera, ha explicat que les proves han començat amb normalitat i "sense incidències". Per tribunals, 1.030 estudiants s'examinen a Cappont, 374 a l'ETSEAiFiDV, 174 a la Facultat de Medicina i 136 a la Facultat de Lletres, al Rectorat. A la Seu d'Urgell en són 23; a Tàrrega, 211; a Tremp, 87 i a Vielha, 61.

Com és habitual, la primera matèria ha estat Llengua castellana i literatura. L'estudiantat podia escollir entre un fragment de l'obra María bonita, d'Ignacio Martínez de Pisón, o un article més tècnic de la revista Archiletras, titulat Las palabras como prismas i signat per Ignacio Bosque. Les figures retòriques han estat el tema més comentat al sortir.  Asíndeton, anadiplosi, paral·lelisme i epanadiplosi eren possibles respostes en una de les opcions i l'alumnat tenia dubtes. El mateix ha passat amb l'adverbi focal, que molts no tenien clar.

Després ha estat el torn de Llengua estrangera. L'anglès ha estat l'idioma escollit majoritàriament, amb un 98,57% a nivell de Catalunya, molt per davant del francès amb un 1,03%; l'alemany, amb 0,27% i l'italià, amb 0,12%. Superada la pausa del migdia, l'estudiantat continua amb les proves d'algunes matèries de modalitat: Anàlisi musical, Cultura audiovisual, Electrotècnia, Física i Geografia.

Aquest dimecres al matí seguiran amb l'examen corresponent a la matèria comuna de la fase general, Llengua catalana i literatura. Després serà el torn de Ciències de la terra i medi ambient, Fonaments de les arts, Grec, Matemàtiques aplicades a les ciències socials, Disseny, Economia de l'empresa, Literatura catalana, Química i Tecnologia industrial. Les PAU acaben dijous, 16 de juny, amb els exàmens d'Història, Dibuix artístic, Llatí, Matemàtiques, Biologia, Dibuix tècnic, Història de l'art, Història de la filosofia i Literatura castellana.

A nivell de tot Catalunya, un total de 40.557 joves realitzen les Proves d'Accés a la Universitat en aquesta convocatòria ordinària. Els resultats es donaran a conèixer el proper dimecres 29 de juny. La matrícula per a la convocatòria extraordinària es farà entre els dies 18 i 22 de juliol; i els exàmens tindran lloc del 6 al 8 de setembre.
MÉS INFORMACIÓ:

Horari de les proves