Viñas rep la Medalla de la Xarxa Vives reivindicant la salut pública i un món més just

També ha rebut el guardó l'oncòloga valenciana, Anna Lluch, en un acte a la URV

Anna-Lluch-i-Joan-Vinas.-Medalla-dHonor-2020-de-la-Xarxa-Vives-dUniversitats
Anna Lluch i Joan Viñas. FOTO: Xarxa Vives d'Universitats
"Hem de seguir lluitant per la salut pública per poder oferir una medicina de qualitat que no es podrà donar amb llistes d'espera, mancança de recursos i de personal, tal i com ha posat en evidència la pandèmia de la COVID-19". Així ho afirmava Joan Viñas, rector de la Universitat de Lleida entre 2003 i 2011, en rebre la Medalla d'honor 2020 de la Xarxa Vives d’Universitats (XVU).

Viñas, que ha estat guardonat juntament amb l'oncòloga valenciana Anna Lluch, s'ha referit amb emoció a la XVU -que aplega 22 universitats de territoris de parla catalana de 4 estats- de la qual en va ser president i vicepresident "en uns moments difícils de defensa de la nostra llengua i la nostra cultura".

El catedràtic de cirurgia ha reivindicat en el seu discurs el paper clau que han de tenir les universitats no només en docència i recerca, sinó també "en el compromís social per tenir un planeta més just i més habitable".  Viñas, ha criticat les "nefastes" polítiques migratòries de la Unió Europea que vulneren els seus propis principis ètics, així com les que provoquen que actualment hi hagi 1.300 milions de pobres o que els 22 homes més rics del món tinguin més diners que totes les dones d'Àfrica. "Aquest és un món malalt que s'ha de guarir si no no podrem viure en pau", ha dit.

Aquesta vessant de Viñas ha estat destacada en la laudatio que li ha fet el professor i actual vicerector de Cultura de la UdL, Joan Busqueta, que ha destacat que ha estat cirurgià cooperant a Moçambic i al Txad els estius entre el 2001 i el 2016, cofundador i president de l’Associació AntiSida de Lleida i vicepresident de la Creu Roja a Lleida.

Entre els nombrosos premis i reconeixements rebuts, Viñas compta amb les medalles de la Universitat i de la Ciutat de Lleida, la Insígnia d’Or del Col·legi de Metges de Catalunya, la Creu de Sant Jordi i la Medalla Josep Trueta de la Generalitat de Catalunya. El 2019 va rebre el reconeixement de la comunitat universitària de la UdL, que li va dedicar el seu nom a l'Aula Magna de Ciències de la Salut.

L'acte de lliurament de medalles de la XVU, que ha tingut a la Universitat Rovira i Virgili (URV), ha estat presidit per María José Figueras, presidenta de la Xarxa i rectora de la URV. Figueras ha destacat que el "treball incansable per la ciència, la docència, la cultura, la societat, i la defensa de la llengua pròpia” de Lluch i Viñas "és una empremta inesborrable en la història de les nostres comunitats".

L'homenatge a Anna Lluch s’ha iniciat la laudatio que la rectora de la Universitat de València (UV), M. Vicente Mestre, ha dedicat a la guardonada, destacant el "seu combat des de primera línia contra una de les malalties que, amb més virulència, ha colpit la nostra societat: el càncer, i especialment el càncer de mama", així com el seu compromís amb la llengua i la seua humanitat en el tracte amb els pacients.

Lluch, catedràtica de medicina i professora emèrita a la Universitat de València, ha estat vinculada a l’Hospital Clínic Universitari de València, on ha atès a més de 12.000 pacients de càncer de mama. Les seues aportacions científiques han tingut un gran impacte en la recerca de fàrmacs i nous tractaments del càncer de mama i d’ovaris. Compta amb l’Alta Distinció de la Generalitat Valenciana al Mèrit Científic, la Medalla del Consell Valencià de Cultura i la Medalla de la Universitat de València. L’any 2018 va ser nomenada doctora honoris causa per la Universitat Jaume I.

La Medalla d’Honor de la Xarxa Vives d’Universitat és la màxima distinció que atorguen conjuntament les 22 universitats de la Xarxa Vives, en reconeixement a la trajectòria professional, el compromís amb la ciència, la cultura i la societat que, des de diferents àmbits i disciplines, han desenvolupat les persones homenatjades. Des de 1995, any en què es van lliurar les primeres medalles, han rebut aquesta distinció 26 persones dels més diversos àmbits de coneixement, entre les quals també hi ha el catedràtic d'Història contemporània de la UdL,

Continguts relacionats

Galeria fotogràfica de l'acte de lliurament de les Medalles d’honor de la Xarxa Vives d'Universitats

Vídeo de l'acte de lliurament de les Medalles d’honor de la Xarxa Vives d'Universitats