Temporeres a Lleida, fortaleses i vulneració dels seus drets, en una exposició

Amb retrats de la fotoperiodista Mireia Comas i testimonis de disset treballadores

expotemporeres
Un moment de la inauguració. FOTO: UdL
Trencant fronteres internes, és l'exposició que des d'avui, i fins el proper 31 de març, es pot veure al passadís del Claustre de La Pensativa, a la planta baixa de l'edifici del Rectorat de la Universitat de Lleida (UdL).

Organitzada per l'Institut de les Desigualtats i Garrigues cooperació internacional, amb el suport de l'Agència catalana de cooperació al desenvolupament i la Unitat de Desenvolupament i Cooperació de la UdL, presenta els retrats i els testimonis de disset temporeres a Lleida i serà itinerant.

L'exposició ha estat inaugurada avui per Joan Busqueta (vicerector de Cultura i extensió universitària de la UdL), Joan Mas (president de Garrigues Cooperació), Cheima El Jabary Amisnaou (Institut de les Desigualtats) i Mireia Comas (fotoperiodista).

L'objectiu de la mostra, expliquen els organitzadors, és "visibilitzar les vulneracions i l'existència de fronteres internes relacionades directament amb el racisme i la Islamofòbia, dins el territori català".

Com recull el text de l'exposició, a cura de la Plataforma Fruita amb Justícia Social: "Estiu rere estiu l’engranatge de la indústria fruitera reclama dones i homes que la facin possible. Elles i ells són la baula imprescindible per a què cada fruit sigui recollit de l’arbre, classificat, encaixat i enviat a un mercat llunyà on serà consumit per persones alienes a les fatigues que suposa omplir el seu plat. Un gran esforç pagat amb magres salaris i sense tenir cura de les persones".

Els retrats de les protagonistes han estat realitzats per la fotògrafa egarenca, Mireia Comas, un dels referents del fotoperiodisme crític i compromès a Catalunya. Els seus projectes han donat veu a realitats silenciades, a persones en situació de vulnerabilitat i als moviments socials, fet que li ha provocat haver estat víctima de detencions arbitràries i abusos policials, explica.

Les instantànies de Mireia Comas s’han publicat a mitjans com La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Ara, El País, Diari de Terrassa o Diari de Sabadell. El seu darrer projecte, Atrapats, ha rebut nombrosos premis, entre ells el Miravisions (categoria professional) 2020. L'any passat va ser guardonada, juntament amb tots els periodistes víctimes de la 'llei mordassa', amb el Premi Llibertat d'Expressió, que atorga la Unió de Periodistes Valencians.