14 de febrer de 2013

Identifiquen el mecanisme molecular d’un dels càncers de mama més agressius entre dones joves

. En una recerca conjunta de l'IRBLleida i la Universitat nord-americana de Saint Louis

IRB Lleida / Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Adriana Dusso, Xavier Matias-Guiu, Carme Santamaria, Javier Santamaria, Antonieta Salud i Antonio Santamaria /
FOTO: IRB Lleida
baixcorva
La col·laboració internacional dels Grup de Patologia Oncològica i Nefrologia Experimental de l'IRBLleida amb la Universitat de Saint Louis, als Estats Units, ha permès identificar un mecanisme molecular implicat en el càncer de mama més letal que es coneix per la seua alta capacitat de metàstasi i la manca de fàrmacs específics: el triple negatiu (CMTN), que es presenta amb una incidència del 20% en dones joves. La troballa aportarà precisió en el diagnòstic dels tumors des de la primera biòpsia i contribuirà a la personalització de tractaments, fent-los cada cop més selectius i òptims pels pacients que no responen a les teràpies habituals.

El CMTN és insensible als tractaments més eficaços per al càncer de mama i, fins al moment, es desconeixia la raó d'aquesta resistència. El professor de la Universitat de Lleida i director científic de l'IRBLleida, Xavier Matias-Guiu, ha treballat conjuntament amb investigadors nord-americans en aquesta recerca, publicada recentment a la revista internacional d'impacte Journal of Cell Biology. En l'estudi, on s'han analitzat 249 tumors de càncer de mama del Biobanc de l'IRBLleida, s'han trobat 3 biomarcadors útils per a la classificació clínica dels tumors del càncer de mama triple negatiu. Aquesta descoberta permetrà identificar de manera més acurada quins tumors respondran al tractament convencional i quins no hi respondran.

L'estudi suposa un avenç important en la cerca d'un tractament farmacològic eficaç per aquest tipus de tumors resistents. En concret, els 3 biomarcadors identificats són les proteïnes catepsina-L, 53BP1 i el receptor de vitamina D. També evidencia que, mitjançant un pretractament de molt baix cost amb vitamina D, es pot fer variar la capacitat de resposta de les cèl·lules tumorals resistents, fent-les sensibles als tractaments convencionals. No obstant, l'ús de la vitamina D per al tractament d'aquests tipus de càncer en la pràctica mèdica diària, requerirà d'estudis ulteriors que corroborin els resultats preclínics. La recerca ha estat finançada per la Beca Marta Santamaria.

TEXT: Oficina de Premsa / IRBLleida