14 d'octubre de 2013

El patrimoni literari d'Espriu, disponible al Corpus Literari Digital de la UdL

. Recull manuscrits, primeres edicions i enregistraments sonors i audiovisuals de l’escriptor
audio
Corpus Literari Salvador Espriu / Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEA l'esquerra: J Malé i JR Veny / Foto: UdL
baixcorva
La veu de Salvador Espriu (1913-1985) recitant Cementiri de Sinera, fitxes manuscrites de l’escriptor amb anotacions personals, els autògrafs i les primeres edicions de les seua obra narrativa, poètica, teatral i crítica són alguns exemples del material que recull el Corpus Literari Digital sobre el patrimoni literari d'Espriu.

Aquest projecte, ideat i dirigit pels professors de la Universitat de Lleida, Joan Ramon Veny i Jordi Malé, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Institució de les Lletres Catalanes, s'ha presentat avui a l’IEC, amb motiu de la celebració de l’Any Espriu. En l'acte, hi han participat el president de l’IEC, Joandomènec Ros, Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes i Joan Ramon Veny, director de la Càtedra Màrius Torres de la UdL.

El Corpus Literari Digital és un projecte que pretén recuperar, preservar i difondre el patrimoni literari català contemporani en llengua catalana i promoure’n l’estudi. Així, recull documents autògrafs —manuscrits i mecanoscrits—, quaderns de notes i proves d’impressió, edicions originals, publicacions periòdiques, enregistraments amb la veu dels escriptors i enregistraments audiovisuals amb ells com a protagonistes. Estructurat en cinc seccions: Hemeroteca, Biblioteca, Manuscrits, Fonoteca i Videoteca, cadascuna conté un catàleg de consulta i hi ha un cercador general que permet accedir a la visualització o audició del document original.

Pel que fa al patrimoni literari de Salvador Espriu, s’han recuperat enregistraments amb la veu de l’escriptor dipositats a la Biblioteca del Congrés dels Estats Units que formaven part de l’Archive of Hispanic Literature on Tape. S’han recuperat també totes les primeres edicions de les obres d’Espriu i la major part de les publicades sota la seua supervisió. A més, s’ha recuperat el fons documental de Joan Colomines, destacat activista cultural de la postguerra, que incloïa enregistraments amb la veu d’Espriu (i altres escriptors) i també manuscrits, i s’han localitzat documents provinents de la censura franquista conservats a l’Arxiu General de l’Administració d’Alcalá de Henares. També s’han pogut recuperar els autògrafs de Salvador Espriu (manuscrits, mecanoscrits i proves d’impremta) que es conserven dins el fons històric d’Edicions 62 i que permeten resseguir el procés creador de l’escriptor, juntament amb els què es conserven en arxius personals i en biblioteques diverses.

La digitalització de tots aquests materials i la inclusió dins la base de dades del Corpus Literari Digital, que ha durat gairebé un any, permet aplegar, centralitzar, preservar i fer accessible una gran part del patrimoni literari de Salvador Espriu, com també s’està fent, dins el mateix projecte, amb els de Carles Riba, Clementina Arderiu, J. V. Foix, Màrius Torres, Gabriel Ferrater i Narcís Oller, entre altres.

TEXT: IEC / UdL