17 de gener de 2013

Els universitaris han tastat més drogues que les universitàries

. Les noies només els superen en consum de tabac, segons un estudi realitzat per professors de la UdL
audio
Estudi consum de drogues a la Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: Pedra, Ribera i Abella / FOTO: UdL
baixcorva
L'alumnat masculí de la Universitat de Lleida (UdL) ha provat més substàncies estupefaents que l'estudiantat femení. Així ho revela l'estudi El consum de drogues entre la població universitària de Lleida, realitzat pels professors de la Facultat de Medicina Francesc Abella i Àngel Pedra a uns 300 joves de tots els centres de la UdL. Les noies només superen els seus companys en consum diari de tabac (49,5% per 48,1% dels nois), un hàbit que ha repuntat en global respecte a la darrera enquesta de salut, passant del 31,1% de la mostra al 48,9%, i que la meitat no pensa deixar.

L'alcohol continua sent la substància addictiva més coneguda entre els universitaris, ja que gairebé tots els enquestats l'han tastat en alguna ocasió (96,3%) i el 31% beuen de manera regular (45% dels estudiants i 22,2% de les estudiantes). Un fet que no els priva de posar-se al volant. El 43% dels nois i el 26,7% de les noies reconeixen que han conduït vehicles de motor sota els efectes de l'alcohol. La majoria beu a bars i discoteques, per sobre del consum al carrer.

Per darrere de la beguda trobem el cànnabis, que han provat el 59% dels universitaris (64,7% dels homes i 55,4% de les dones). Un 25,2% admet, a més, haver consumit marihuana o haixix en els darrers 30 dies. Dins el que es considera consum habitual, en segon lloc trobem els tranquil·litzants o pastilles per dormir, amb un 6,5% dels enquestats.

On hi ha més diferències entre sexes, segons el mateix estudi, és en el consum de cocaïna i d'al·lucinògens. Mentre el 25,5% dels alumnes han tastat l'alcaloide obtingut de les fulles de la coca, només l'11,3% de les estudiants ho han fet. Pel que fa a les substàncies que provoquen al·lucinacions, un 22,5 dels nois enquestats confessen haver-les provat enfront el 8,9% de les noies.

El degà de Medicina, Joan Ribera, creu que "estem davant d'un nou tipus d'estudiants que ens ha de fer reflexionar". En aquest sentit, Francesc Abella considera que la Universitat ha de conèixer el que fa el seu alumnat i que la formació ha d'anar més enllà de l'estrictament acadèmic. Els autors de l'estudi aposten per modificar les campanyes de prevenció per modificar els hàbits de consum dels universitaris. I és que la majoria dels enquestats (81,3%) creu que té prou informació sobre el tema, és a dir, no consumeix alcohol, tabac i altres drogues per desconeixement.

El treball dels professors Abella i Pedra també revela que la disponibilitat econòmica dels universitaris per a les seues despeses particulars oscil·la entre els 50 euros setmanals en el cas de les noies i els 71 en el cas dels nois. La majoria, un 33,3%, surt entre una i tres nits al mes.