18 de maig de 2012

La realitat dels campaments de refugiats sahrauís, en primera persona

. La UdL promou una jornada de conscienciació pel dia 24 de maig, amb la Coordinadora d'ONGD, Sàhara Ponent i la Paeria
audio
La Universitat de Lleida solidària amb el Sahra [+] AMPLIAR IMATGEL'esplanada rere l'edifici polivalent va acollir la jornada solidària / FOTO: UdL
Quina és la situació actual dels milers de persones que viuen als campaments de refugiats del Sàhara? Com és el seu dia a dia al desert després de més de tres dècades esperant un referèndum sobre el seu futur? Aquestes són les preguntes que vol respondre la jornada de conscienciació que tindrà lloc el proper 24 de maig al campus de Cappont de la Universitat de Lleida (UdL), darrere de l'Edifici Polivalent. Serà gràcies a una iniciativa de l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la UdL, la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida, Sàhara Ponent i la Paeria.

La jornada Haima per un Sàhara Lliure 2012 comptarà amb una taula redona en què joves de l'IES Ronda i la plataforma KooXacció que han visitat els campaments explicaran les seues experiències en l'àmbit de l'educació. També hi participaran les famílies acollidores d'infants sahrauís durant els estius i persones vinculades a projectes culturals i de salut a la ciutat de Lleida.

El programa inclou diferents tallers sobre la cultura del poble sahrauí, centrats en temàtiques com les danses, la henna o el te. També hi ha previst un tast popular de cus-cus i la possibilitat d'experimentar el joc interactiu A un click dels campaments de refugiats sahrauís, promogut per Lleida Solidària, amb sis activitats diferents que il·lustren la vida del poble sahrauí difonent les condicions de vida i el conflicte d'aquest territori des d'una òptica didàctica, amena i participativa.

La jornada comptarà amb  taules rodones, tallers de danses, henna o te, tasts populars de cus-cus o la possibilitat d'experimentar el joc interactiu A un click dels campaments de refugiats sahrauís
Tot i que és el primer cop que s'organitza aquesta activitat de conscienciació, la UdL i l'Associació d'Amics del Sàhara a les Terres de Ponent ja van celebrar el Dia de la Solidaritat amb el Sàhara Occidental al 2008. En aquella ocasió, l'activista dels Drets Humans al Sàhara Occidental i vicepresident del Comitè de Suport a l'Autodeterminació d'aquest poble, Hmad Hammad, va denunciar que "el Marroc fa més de trenta anys que assassina civils sahrauís per voler ser lliures".