20 de desembre de 2011

Pujol anima Lleida a crear més activitat econòmica per donar feina als seus graduats

. Afirma que una universitat, al mateix temps que aixeca el sostre del territori, també li posa reptes
audio
Jordi Pujol, després de ser investit
[+] AMPLIAR IMATGEJordi Pujol, després de ser investit
FOTO: UdL
baixcorva
"La presència d'una universitat en una ciutat la transforma, activa l'economia, aixeca el seu sostre, però també li posa reptes." Amb aquestes paraules l'expresident de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol, investit ahir doctor honoris causa de la UdL, reflexionava sobre algunes de les conseqüències que, al seu parer, suposa la creació d'una universitat. "Lleida ha de mirar de crear activitat econòmica per poder col·locar els seus estudiants, perquè no els calgui marxar fora i, si han de fer-ho, que després puguin tornar".

Malgrat precisar, referint-se a la crisi, que ara com ara "tots estem malament", Pujol ha volgut destacar que s'han fet grans progressos tant en l'àmbit universitat com de la recerca a Catalunya els darrers anys, i això "m'omple de satisfacció".

És precisament en investigació que s'ha de tenir un nivell molt bo, ha afegit, ja que el futur del nostre país depèn en gran mesura de la recerca i si es talla "malament".  Per aquest motiu, ha afegit, ha demanat al Govern que abans que tocar la recerca es replantegin inversions en infraestructures. Tot i així, ha fet una defensa aferrissada de les retallades dutes a terme fins ara pel Govern presidit per Artur Mas, al qual ha descrit com un polí­tic amb caràcter, que diu la veritat i que no s'espanta. "De polí­tics sense caràcter, que menteixen i s'espanten, no se'n poden tenir" ha conclòs.

L'expresident català, que ha estat lloat extensament pel catedràtic de Dret Civil de la UdL i exsenador d'Unió, Carles Enric Florensa, ha repetit en diferents moments del seu discurs que "la Universitat de Lleida no pot ser d'elit en tot, però sí­ en algunes coses, com ara en agronomia". En aquest sentit, ha destacat la tasca del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, on participa la UdL, i del Parc Científic i Tecnològic Agroalimentari de Lleida (PCiTAL), on s'hi han instal·lat empreses "tan importants com Indra".

Per la seua part, el rector de la UdL Roberto Fernández, ha dedicat tot el seu discurs a agrair els esforços de "la pionera comunitat universitària lleidatana", així com dels representants de les institucions locals i del Govern de la Generalitat, especialment del president Pujol, que van fer possible la "recreació" de la Universitat de Lleida.

Jordi Pujol, Honoris Causa de la. Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGECarles Enric Florensa, Jordi Pujol, Roberto Fernández i Teresa Areces / FOTO: UdL
baixcorva

Doctor honoris causa per una desena d'universitats europees, americanes i asiàtiques -entre aquestes la UOC i la Ramon Llull-, Pujol ha agraït l'atorgament d'aquesta distinció que va ser aprovada a proposta de l'actual equip de govern de la Universitat el passat 26 d'octubre en reconeixement al seu "paper decisiu" en la creació de la UdL, la Universitat de Girona i la Rovira i Virgili, ara fa 20 anys "per donar resposta a una demanda social i contribuir al reequilibri territorial". L'acte solemne de concessió del doctorat honoris causa a qui fou president de la Generalitat entre 1980 i 2003, ha tingut lloc a l'Auditori Enric Granados un dia després del traspàs de l'expresident txec, Vaclav Havel, també honoris causa de la Universitat de Lleida. En ell hi han participat rectors i rectores d'altres universitats catalanes, membres del Govern de la Generalitat, autoritats polítiques, civils i acadèmiques locals, membres de la comunitat universitària i militants i simpatitzants de CiU.

Abans d'iniciar-se l'acte, un grup de funcionaris han protestat contra les retallades, de la mateixa manera que abans ho havien fet una dotzena d'estudiants al Rectorat, davant la mirada atenta d'un gran contingent dels Mossos d'Esquadra.

Galeria d'Imatges

PUBLICACIÓ AMB LES INTERVENCIONS I LLIÇONS